چکیده:
این پژوهش به بررسی عوامل مختلف بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در سیستمهای آموزشی پرداخته است. پیشرفت تحصیلی به این معناست که سطح تحصیلات مورد انتظار محقق شود و سازمان آموزش و پرورش به اهداف از پیش تعیین شده نزدیکتر شود. پیشرفت تحصیلی یعنی افزایش میزان یادگیری، افزایش سطح نمرات و پذیرش دانشآموزان در دروس و سطح تحصیلی. بدون شک در دنیای پیشرفته امروزی یکی از نشانههای موفقیت انسان موفقیت تحصیلی است که بدون آن پیشرفت و پیشرفت هیچ کشوری امکانپذیر نخواهد بود. پیشرفت هر کشور ارتباط مستقیمی با پیشرفت علم و فناوری آن کشور دارد. پیشرفت علمی حاصل نمیشود مگر اینکه افراد متفکر و خلاق تربیت شوند. پیشرفت تحصیلی در عین حال که در پیشرفت و آبادانی کشور موثر است، منجر به یافتن شغل و موقعیت مناسب در سطوح عالی و در نتیجه درآمد کافی میشود. دانشآموزانی که موفقیت تحصیلی دارند، خانواده و جامعه با نگاه احترام به آنها نگاه میکنند و با روحیه و نشاط بیشتری در جامعه حضور پیدا میکنند و در کنار اینها هزینههای گزافی که به دلیل افت تحصیلی بر آموزش و پرورش تحمیل میشود. کاهش خواهد یافت. نقش عامل انسانی در سازمانها بسیار مهم است. بنابراین با توجه به اخلاق و انگیزههای عامل انسانی در هر سازمانی، یک ضرورت و از اولویت بالایی برخوردار است. منابع انسانی یکی از عوامل اساسی در هر سازمانی است. این موضوع در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد. زیرا این نهاد برای هر سازمانی نیروی انسانی ماهر را پرورش میدهد. بنابراین آموزش و پرورش به افراد علاقهمند برای تاثیرگذاری بیشتر در نظام آموزشی نیاز دارد. از سوی دیگر، موفقیت و کارایی و اثربخشی بالای سازمانها به کارایی و اثربخشی نیروی انسانی آن بستگی دارد و این امر محقق نمیشود مگر اینکه دلایل رفتار افراد و دلایل تمایل افراد به کار، ماهیت رفتار آنها مشخص شود. و انگیزه آنها برای رفتار در جهت تحقق اهداف. مشخص و تعریف شود. سبک مدیریت در سازمانهای آموزشی و تربیتی از دیرباز مورد توجه بوده و یکی از عوامل شرطی کننده نقش تعلیم و تربیت است.