چکیده:
یکی از اهداف مهم آموزش عالی ایجاد فارغ التحصیلنی است که قادر به رسیدگی به مشکلت
پیچیده و وابسته به یکدیگر باشند. ارزیابی های دقیق و استاندارد به سیستم کمک میکند سنجش
قابل اعتمادی در تمامی رشته های مدیریت صورت گیرد، تا تفکر سیستمی که یک مهارت مهم
میان رشته ای است و انعطاف پذیری شناختی مورد نیاز برای کار مشترک بر روی مشکلت پیش
روی جامعه را توصیف می کند، را رشد دهد. اگرچه از موسسات آموزش عالی خواسته می شود تا
این سیستم را توسعه دهند و برای رسیدن به بسیاری از برنامه های پیش روی خود این سیستم را
اجرایی کنند.، اما مکانیسم های جامعی برای ارزیابی این شایستگیها وجود ندارد. بر این اساس
شایسته است که برای عملیاتی کردن این سیستم، مکانسیم های حرفه ای برای ارزیابی خودکار
مهارتها ارائه شود و ابزارهایی ارزیابی مبتنی بر این طرح جدید را به منظور یکپارچه سازی و
بکارگیری سایر مراکز ذیربط ارائه کنند تا یک وحدت رویه منسجمی در رابطه صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي ارزيابي همانطور که بيان شد هدف ما از انجام اين پژوهش ، طراحي ابزارهاي جديد، براي ارزيابي آمادگي دانش جهت کمک به سازمانهاي ذيربط و ارتقاي سيستم هاي مديريت دانش است .
در اين پژوهش تأثير استفاده از يک ابزار مربي محور براي ارزيابي خودکار تکاليف برنامه نويسي را بر ادراک و عملکرد دانشجويان در يک دوره توسعه وب در يک موسسه آموزش عالي بررسي ميشود.
نتايج نشان ميدهد که گنجاندن ابزار ارزيابي خودکار در دوره براي دانشجويان مفيد بوده است ، زيرا باعث افزايش انگيزه ، بهبود کيفيت کار و افزايش مهارت هاي برنامه نويسي عملي آنها ميشود (ملکشاهي و همکاران ،١٤٠١).
الگوها و مدلهاي ارائه شده توسط پژوهشگران قبلي، غالبا متناسب با ويژگيهاي جامعه مورد پژوهش خود بوده است ، اما در تحقيق حاضر محقق گامي را فراتر گذاشته و علاوه بر اينکه يک چارچوب و طرح کلي ارائه شده متناسب با ويژگيهاي جامعه مورد پژوهش است ، از نظر هدف نيز توسعه همه جانبه سيستم ارزيابي در نظام آموزش عالي و آموزش و پرورش را مدنظر دارد و نهايتا منجر به طراحي الگوي توسعه سيستم مديريت عملکرد ارزيابي آموزشي ميشود.
همچنين پيشنهاد ميگردد، پژوهش هايي در زمينه به کارگيري اصول طراحي آموزشي، ابزارهاي ارزيابي و الگوهاي آموزشي انجام شود زيرا ميتوان با استفاده از نتايج به دست آمده از اين پژوهشها، در درصدد رفع مشکلات يادگيري و ارزيابي سيستمي و ايجاد دوره هاي باکيفيت در مقاطع مختلف در آموزش با توجه به نيازهاي سيستم آموزش در دو حيطه تئوري و عملي گامهاي مؤثري برداشت .