چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در اثر بخشی فعالیت های ترفیعی شرکت با
استفاده از رویکرد بازاریابی عصبی در سال ١٤٠٢ در شهر مشهد انجام شده است. روش تحقیق، به
صورت تلفیقی با استفاده از دو رویکرد کیفی و کمی می باشد که براساس هدف، از نوع تحقیق
کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها یک تحقیق توصیفی پیمایشی مقطعی است. جامعه
آماری در فاز اول را ٢٠ نفر از خبرگان حوزه مدیریت، بازرگانی و بازاریابی، روان شناسان علوم
رفتاری و کارشناسان تبلیغات و فروش تشکیل دادهاند. در فاز دوم، جامعه آماری این تحقیق را
٥. ٨١٧ نفر از مدیران واحدهای بازرگانی و بازاریابی و بازاریابهای شرکت های خصوصی شهر مشهد
تشکیل می دهند، که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس،
تعداد ٣٨٤ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها در این بخش،
پرسشنامه محقق ساخته ای است که با روش دلفی تنظیم گردیده است. نتایج بدست آمده در فاز
اول نشان می دهد، ابعاد و مولفه های علقه و مشارکت، دانش و آگاهی و اخلق از متغییر بازاریابی
عصبی مورد شناسایی قرار گرفتهاند. همچنین آزمون آنالیز واریانس نشان می دهد، اثر بخشی
عوامل فعالیت های ترفیعی شناسایی شده در شهر مشهد با سطح اطمینان ٩٥ درصد تاثیرگذار می
باشد. نتایج آزمون فریدمن برای رتبه بندی مهم ترین عوامل و مولفه های موثر بر فعالیتهای
ترفیعی با رویکرد بازاریابی عصبی نشان می دهد، اهمیت و رتبه مولفه های مطرح شده با یکدیگر
متفاوت است) ٠٠١/. <P، df = ٤، ٣٨١. ٨١١= مجذور کای (. همچنین مقایسه میانگین رتبهها
نشان می دهد که مهم ترین عوامل موثر در فعالیتهای ترفیعی شرکت با رویکرد بازاریابی عصبی به
ترتیب، مولفه روابط عمومی سپس تبلیغات، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم و فروش شخصی می
باشد. میانگین رتبه این عوامل و مولفهها به ترتیب ٣/٧٢، ٣/٥٢، ٣/٣٥، ٢/٥٤ و ١/٨٦ است.
خلاصه ماشینی:
ir ------------------------------------------------------------ چکيده اين تحقيق با هدف شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر در اثر بخشي فعاليت هاي ترفيعي شرکت با استفاده از رويکرد بازاريابي عصبي در سال ١٤٠٢ در شهر مشهد انجام شده است .
يکي از اين روش ها استفاده از بازاريابي عصـبي مـي باشـد کـه رويکـرد اصـلي تحقيق حاضر براي شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر در اثر بخشي فعاليت هاي ترفيعي شرکت مي باشد.
فاز اول شناسايي عوامل موثر بر فعاليت هاي ترفيعي شرکت با استفاده از رويکرد بازاريابي عصبي در اين بخش از تحقيق که به صورت کيفي انجام شده است ؛ براساس اطلاعات جمع آوري شده و ديـدگاه هـاي تخصصـي خبرگـان مبتني بر تکنيک دلفي ،١٨گويه ها و سئوالات تحقيق براي پرسشنامه تنظيم شده اند.
تحليل نتايج فاز اول / کيفي تحقيق پس از تشکيل تيم اجرا و نظارت بر انجام دلفي و جمع آوري اطلاعات به وسيله مصاحبه عميق با ٢٠ نفر از خبرگان حوزه مديريت ، بازرگاني و بازاريابي ، روان شناسان علوم رفتاري و کارشناسان تبليغات و فروش ، در نهايـت بـراي هـر يـک از متغييرهـاي بازاريـابي عصبي و فعاليتهاي ترفيعي ابعاد و مولفه هاي قابل سنجش مورد شناسايي قرار گرفته و براي هر بعد نيز گويه هاي مورد نظر تنظيم و پس از ارزيابي نهايي مورد تائيد قرار گرفته اند، سپس پرسشنامه نهايي براي گرد آوري داده ها و اطلاعات مورد نظـر بـه تصـويب رسيد و در بين حجم نمونه توزيع شده اند.