چکیده:
دنیای اینترنت و شبکههای مختلف مجازی، فضایی با دسترسی راحت و استفاده آسان هستند که در فهرست مخاطبان آن، میتوان از همهجور گروه سنی سخن به میان آورد، از کودکان زیر 7 سال تا سالمندان بالای 90 سال. در بازار مکاره فضای مجازی، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد یافت میشود؛ دنیای بزرگ و بیسر و تهی که طرفداران پروپاقرصی دارد و باعث شده خیلیها نصف بیشتر ساعات بیداریشان را در آن گشت و گذار کنند. مانند بسیاری از اسباب فناوری، استفاده از این فناوری نوین ارتباطی مثل اینستاگرام نیز دارای محاسن و معایبی است که متاسفانه به واسطه عدم آگاهی و شناخت نادرست، معایب آن بیش از محاسنش است و کاربران و اطرافیانشان را با مصائب زیادی مواجه کرده که در این میان تیغ برنده استفاده نامناسب از فضای مجازی، بیش از هر گروه دیگری، زیر 18 سالهها را نشانه رفته است؛ نوجوانانی که نهتنها مانند بسیاری از مخاطبان این فضا، روشهای استفاده از آن را بلد نیستند بلکه به واسطه کنجکاویهای بسیار متمایلند سری به ناکجاآبادها بزنند تا شاید بتوانند پرده از عالم مکشوفات خود بردارند و این مهم، دو صد چندان بر نگرانی والدین و متصدیان تربیتی و آموزشی میافزاید. این واقعیت به صورت امری مقبول و پذیرفته شده در اذهان والدین، مربیان، دبیران و مسئولین شکل گرفته که دانشآموزان ما برای رشد و ترقی میبایست با فناوریهای روز دنیا همگام شده و گامهای بلند و اساسی را برداشته تا بتوانند در عرصه کسب علم و پیشرفت دانش جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند این اقدام پژوهی بدین منظور انجام گرفته که به همهی مخاطبین این تغییر و تحول بزرگ در آموزش، گوشزد نماید که فقط فراهم آوردن امکانات تکنولوژیکی جدید نمیتواند مسئولیت ما را در برابر فرزندانمان اتمام بخشد بلکه ما را در آغاز راهی پرفراز و نشیب قرار میدهد که دائم باید در حال یادگیری میباشیم تا بتوانیم پا به پای فرزندانمان در عرصه نوین دانش پیش رفته و آنان را از خطراتی که آرام و بیصدا بر سر راهشان قرار میگیرد آگاه سازیم و نحوهی صحیح برخورد با دنیای مجازی و شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام را با همهی رنگهای فریبندهاش به آنان آموزش دهیم در این اقدام پژوهی سعی بر این بود که چگونه میتوان در راستای عمل به بخشنامه نوجوان سالم دانشآموزان را با آسیبهای شبکه اجتماعی اینستاگرام مطلع ساخت.