چکیده:
مجموعهی کتابهایی که در دهههای اخیر در حوزهی اجتماعیات در ادبیات تألیف و چاپ شده، میتواند بر گرایش پژوهشگران هر دو حوزهی ادبیات و جامعهشناسی بر پژوهشهای میان رشتهای دلالت داشته و آن را مرکزیتی بر نگرشهای نو و پیشرو دانست. لذا مخاطب در مواجهه با این آثار، مترصد مشاهده و کشف روشها، نظریات و دادههای به روز و پیشتاز است که به نتایجی دیگرگونه در حوزهی ادبیات و جامعهشناسی ختم شود. در این میان، کتاب اجتماعیات در ادبیات اثر علی محمد سجادی به عنوان یکی از پژوهشهای دورهی میانی در این حوزه، بیش از آنکه متأثر از مبانی تحلیلی و روشمندی باشد، در موقعیت استیلای مؤلف بر متن، محل ارجاع برخی پژوهشهای دانشگاهی شده است.این مقاله سعی داردبا روشی توصیفی تحلیل، مبانی فصلبندی، زیر عنوانها، روش منطقی در ارائه محتوا وساختار منطقی در تدوین اثر را مورد بررسی قرار دهد.نتایج حاصل از این بررسی خواهد گفت که این اثر، به واسطهی نگاه سنتی به موضوعی نو و فقدان بهرهمندی از نظریهی معیار و بالتبع روش تحقیق علمی در جمعآوری، دسته بندی و نتیجهگیری از دادهها،اساساً نمیتواند محل اعتبار در اینگونه پژوهشها بوده و بیش از هر چیز به یک متن تعلیمی با رویکردی اسنادی مبدل شده است.
The collection of books written and published in recent decades in the field of sociology in literature can indicate the tendency of researchers in both fields of literature and sociology to interdisciplinary research. And he considered it central to new and progressive attitudes. Therefore, when faced with these works, the audience is an observer to observe and discover the methods, ideas and new and leading data that will lead to different results in the field of literature and sociology. In the meantime, the book Ejtema’eyyat Dar Adabiyyat by Ali Mohammad Sajjadi, as one of the mid-term researches in this field, is more than influenced by analytical and methodical foundations, in the position of the author's control over the text, the reference point of some researches. It has been academic that this article tries to examine the basics of chaptering, sub-headings, logical method in presenting the content and logical structure in compiling the work. The results of this study will say that this work is due to the traditional look at a research with a new nature and the lack of benefit from the standard theory and consequently the scientific research method in collecting, categorizing, and drawing conclusions from the data. Basically, it cannot be a source of credit in such researches and above all, it has turned into an educational text with a documentary approach.