چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی هیجان خواهی و راهکار مقابلهای بر اساس هوش هیجانی با میانجی گری باورهای فراشناختی در دانشجویان استان قم انجام شد.
روش
روش پژوهش توصیفی -همبستگی و به طور خاص، از مدل یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاههای قم در سال 1401، تشکیل دادند. از بین این افراد نمونهای به حجم 200 نفر طبق فرمول میرز و همکاران (2006) با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی شات و دیگران (1998)، مقیاس راهبردهای مقابله با تنیدگی اندلر و پارکر (1990)، مقیاس هیجان خواهی زاکرمن فرم پنجم و پرسشنامه فراشناخت ولز و همکاران (2004) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری) از طریق نرم افزار SPSS-23 و AMOS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین مولفه ارزیابی و بیان هیجان، تنظیم هیجان، بهره برداری از هیجان و نمره کل هوش هیجانی با نمره کل هیجان خواهی در دانشجویان رابطه منفی و معنادار و با نمره کل راهکارهای مقابلهای و باورهای فراشناختی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0> p). همچنین بین مولفه باورهای منفی، اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی با نمره کل هیجان خواهی در دانشجویان رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0> p). اما بین مولفههای باورهای مثبت، لزوم کنترل افکار و نمره کل باورهای فراشناختی با نمره کل هیجان خواهی رابطه معناداری یافت نگردید (05/0p). همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که باورهای فراشناختی در ارتباط هوش هیجانی بر راهکارهای مقابلهای دانشجویان دانشگاه قم نقش واسطهای دارد، اما این ارتباط در مورد هوش هیجانی و هیجان خواهی صدق نمیکند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که باورهای فراشناختی در ارتباط با هوش هیجانی و راهکارهای مقابلهای نقش موثری دارد.
Purpose
The present study was conducted with the aim of predicting sensation seeking and coping strategies based on emotional intelligence with the mediation of metacognitive beliefs in Qom province students.
Method
The research method was descriptive-correlation and specifically, structural equation modeling, and its statistical population consisted of all students of Qom universities in 1401. Among these people, a sample size of 200 people was selected according to the formula of Mears et al. (2006) with the available sampling method and using emotional intelligence questionnaires of Shot et al. Zuckerman's 5th form sensation seeking and Wells et al.'s metacognition questionnaire (2004) were evaluated. Research data were analyzed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential (Pearson correlation test and structural equation model) statistical methods through SPSS-23 and AMOS-24 software.
Findings
The results of the present study showed that there is a negative and significant relationship between the component of evaluation and expression of emotion, regulation of emotion, exploitation of emotion and the total score of emotional intelligence with the total score of sensation seeking in students and a positive and significant relationship with the total score of coping strategies and metacognitive beliefs. There is (p>0.01). Also, there is a negative and significant relationship between the components of negative beliefs, cognitive confidence and cognitive self-awareness with the total score of sensation seeking in students (p<0.01). However, no significant relationship was found between the components of positive beliefs, the need to control thoughts and the total score of metacognitive beliefs with the total score of sensation seeking (p<0.05). Also, there is a positive and significant relationship between the components of positive beliefs, negative beliefs, cognitive confidence, the need to control thoughts, cognitive self-awareness, and the total score of metacognitive beliefs with the total score of coping strategies in students (p<0.01). Also, the results of the path analysis showed that metacognitive beliefs play a mediating role in the relationship between emotional intelligence and the coping strategies of Qom University students, but this relationship does not apply to emotional intelligence and sensation seeking.
Conclusion
The results of the present study showed that metacognitive beliefs play an effective role in relation to emotional intelligence and coping strategies.