چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزشی و پرورشی صبر بر اساس آموزههای اسلامی در دوره ابتدایی است. در این مطالعه از روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی از تحلیل اسنادی و روش دلفی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهآماری در بخش کیفی شامل کلیه اسناد و منابع مرتبط با صبر از جمله قرآن، نهج البلاغه و احادیث است. جامعه آماری در بخش کمی شامل متخصصان آموزههای اسلامی و برنامه درسی بودند، نمونه آماری تحقیق براساس فرمول کوکران 384 نفر از متخصصان میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین اعتبار از راهبرد بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که 45 شاخص حاصل از تحلیل محتوی با روش دلفی 42 شاخص و در 4 مؤلفه باقی ماندند. 4 مؤلفه شامل؛ مؤلفه هدف 21 شاخص، محتوی 8 شاخص، روش7 شاخص و ارزشیابی 6 شاخص میباشد، نتایج حاکی از برازش خوب مدل دارد. براساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که توجه به مؤلفههای شناسایی شده صبر براساس آموزههای اسلامی میتواند راهنمای عمل برنامه ریزان درسی و معلمان در آموزش و پرورش دانشآموزان دوره ابتدایی باشد.
The purpose of the current research is to design and validate the educational model of patience based on Islamic teachings in elementary school. A mixed method (qualitative and quantitative) has been used in this study. Document analysis and Delphi method were used in the qualitative part and survey method was used in the quantitative part. Socio-statistics in the qualitative section includes all documents and sources related to patience, including the Qur'an, Nahj al-Balagha and hadiths. The statistical population in the quantitative part included specialists in Islamic teachings and curriculum, the statistical sample of the research based on the Cochran formula is 384 specialists who were selected using the purposeful sampling method. To determine the credibility, the strategy of reviewing participants and reviewing experts has been used. The findings of the research showed that 45 indicators resulting from content analysis with Delphi method remained 42 indicators and 4 components. 4 components including; The target component has 21 indicators, the content has 8 indicators, the method has 7 indicators, and the evaluation has 6 indicators. The results indicate a good fit of the model. Based on the findings of the research, it can be concluded that paying attention to the identified components of patience based on Islamic teachings can be a guide for curriculum planners and teachers in the education of elementary school students.