چکیده:
در این تحقیق به بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در شعب بانک سپه استان
فارس پرداخته شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی
است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شعب بانک سپه استان فارس به تعداد 1182 نفر
می باشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای ساده، 275 نفر
تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی میباشد که
روایی و پایایی آنها با استفاده از روش تحلیل گویه و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده و مورد
تایید قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، ضریب
همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد که میزان ابعاد
اعتماد سازمانی اعم از اعتماد افقی، عمودی و نهادی از سطح مطلوب پایین تر است. از طرفی در
شعب بانک سپه استان فارس میزان نوآوری سازمانی در هر سه بعد تولید، فرایند و مدیریتی –
اداری از سطح مطلوب پایین تر میباشد. در نهایت اعتماد سازمانی در شعب بانکهای سپه استان
فارس پیش بینی کننده مثبت و معنی دار نوآوری سازمانی در شعب مربوطه میباشد. بنابراین با
افزایش اعتماد سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس میزان نوآوری سازمانی نیز افزایش می
یابد.
خلاصه ماشینی:
چنانچه کارکنان در محيطي سرشار از اعتماد کار کنند رفتارهاي نوآورانه آنها نيز تقويت مي گردد(بارکزک 10$$ 1 2 Schumpeter 12 Damanpour,Walker & Ave2llaneda 2 Nogueira & Marques 32 .
Damanpour & Gopalakrish0an 3 Ojasalo 13 Jimenez-Jimenez, Sanz-val2le & Hernandez-Espallardo 3 Chew 33 .
Yakovleva,Reilly & Werko6 3 .
همچنين ميانگين بعد اعتماد افقي (٢/٧٩) از ميانگين معيار (٤) نيز پايين تر بوده و براساس مقدار t بدست آمده (٥٠/٥٠-) در درجه آزادي ٢٧٤ تفاوت معني داري بين ميانگين بعد اعتماد افقي و حد مطلوب ٤ در سطح ٠/٠٠١ وجود دارد، بنابراين ميزان بعد اعتماد افقي شعب بانک هاي سپه استان فارس پايين تر از حد مطلوب مي باشد.
همچنين ميانگين بعد توليد (٢/٩٢) از ميانگين معيار(٤) نيز پايين تر بوده و براساس مقدار t بدست آمده (٢٩/٣٨-) در درجه آزادي ٢٧٤ تفاوت معني داري بين ميانگين بعد توليد و ميانگين معيار ٤ در سطح ٠/٠٠١ وجود دارد، بنابراين ميزان بعد توليد شعب بانک هاي سپه استان فارس پايين تر از حد مطلوب مي باشد.
در بررسي فرضيه دوم تحقيق ، يافته ها حاکي از اين بود که در شعب بانک سپه استان فارس ميزان نوآوري سازماني در هر سه بعد توليد، فرايند و مديريتي – اداري از سطح مطلوب پايين تر مي باشد.
G. Knowledge Management Infrastructure and Product and Process Innovation: The Role of Trust, Technological Support, and Employee Incentives.
An empirical study on the organizational trust, employee-organization relationship and innovative behavior from the integrated perspective of social exchange and organizational sustainability.