چکیده:
اهداف : این تحقیق با هدف تعیین کارکردها و جایگاه واحدهای انتظامی فراجا در مدیریت بحرانهای اجتماعی بویژه از حیث تطبیق با مراحل چهارگانه مدیریت بحران صورت پذیرفت . روش تحقیق: این پژوهش از حیث زمانی، مقطعی؛ از حیث هدف، کاربردی و توسعهای و از حیث روش، توصیفی بوده و از جهت نحوه جمعآوری دادهها از روشهای ترکیبی شامل: بررسی اسنادی،توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه عمیق فردی و گروهی(بهویژه روش فیشباول) استفاده شده است. تعداد جامعه اماری 356 نفر و تعداد نمونه هدفمند شامل 241 نفر از ماموران دارای تجربه در بحران 1398(185)، سرکلانترهای تهران(10)، فرماندهان انتظامی استانها(31 نفر)، مسئولان رده یک فراجا(15 نفر) بوده است. الفای کرونباخ معادل 8.1 بود.یافتههای تحقیق: اگرچه واحدهای انتظامیها توانمندی لازم برای مدیریت تنشهای اجتماعی بویژه پیشبینی را دارند اما مدیریت بحران در واحدهای انتظامی اقتضایی ، شبکه توزیع و دریافت خبر نیازمند اصلاح و آموزشهای افراد نسبت به آنچه باید انجام دهند ناهمگون و ناکافی است. پیشنهادات: مدیریت بحران در واحدهای انتظامی نیازمند: شفافسازی و استانداردسازی رفتارها، شفاف سازی نحوه اشراف واحدهای انتظامی به فضای مجازی و دریافت اطلاعات در سلسله مراتب اداری، برگزاری آموزش مدیریت بحران برای تمام عوامل دستاندرکار (یگانهای فراجا و آتش نشانی، شهرداری، مخابرات و برق و....)، مکلف نمودن سازمان امنیت فراجا به آموزش و خبررسانی به واحدهای انتظامی و پاسگاه میباشد.
Objectives: This research was conducted with the aim of determining the functions and position of Faraja police units in the management of social crises, especially in terms of adapting to the four stages of crisis management.Research method: this research is cross-sectional in terms of time; In terms of purpose, it is applied and developmental, and in terms of method, it is descriptive, and in terms of data collection, mixed methods including: document review, distribution of questionnaires, and in-depth individual and group interviews (especially the Fishbowl method) have been used. The number of statistical population is 356 and the number of targeted sample includes 241 officers with experience in the crisis of 2018 (185), chief police officers of Tehran (10), police chiefs of provinces (31), first level officials (15). Cronbach's alpha was equal to 8.1.Research findings: Although police units have the ability to manage social tensions, especially forecasting, but crisis management in emergency police units, news distribution and reception network needs to be reformed and training of people is heterogeneous and It is insufficient.Suggestions: crisis management in law enforcement units needs: clarifying and standardizing behaviors, clarifying how police officers access cyber space and receive information in the administrative hierarchy, holding crisis management training for all involved agents (Faraja and fire units, municipality, telecommunications and electricity, etc.), obliging Faraja Security Organization to train and inform law enforcement units and checkpoints.
خلاصه ماشینی:
pluralism ١٦٤ سال پانزدهم | شماره پنجاه و هفتم | زمستان ١٤٠١ شـهرداري، اورژانس ، مقام قضـايي و نماينده فرماندار يا استانداري) در چهارچوب قوانين و مصوبات ٣- فعال سازي سيستم فرماندهي و هدايت مناطق حادثه ديده در مراکز کنترل و فرماندهي ٤- تعيين وظايف هر يک از اعضــاي شــوراي تأمين و دســتگاه هاي دولتي در مديريت بحران ٥-ارائه طرح هاي مديريت و کنترل بحران تمامي دسـتگاه هاي دست اندرکار به شوراي تأمين و بررسي و تصويب آنها ٦- پشـــتيبـاني و تـدارک واحـدهـا و آمادگي تجهيزات لجســـتيکي درکوپ ، يگان هاي امداد و يگان ويژه براي مقابله با بحران ٧- تلاش در جهـت بـازگرداندن آرامش و امنيت عمومي و برخورد ســـريع با عوامل بحران زا ٨-پاکســازي معابر و برگرداندن به حالت اوليه و ترميم و بازســـازي ســـريع خرابيها ٩- انعکاس به موقع حوادث به مبادي مربوطه و اتخاذ تصميمات مقتضي ١٠-هدايت نمودن عوامل تجمع به محوطه و مکان هاي سرپوشيده ١١- حضـور مسـئولين در مکان تجمع و سخنراني براي افراد و گوش دادن به سخنان آنها ١٢- جلوگيري از خروج تجمع کنندگان از محل اوليه تجمع به سطح خيابان ها و ميادين ١٣- حضور عملياتي نيروي انتظامي و بسيج در مرکز شهر و ميادين مهم براي جلوگيري از شکل گيري جمعيت و متفرق نمودن آنها ١٤-دســـتگيري افراد آغـازکننده غائله و دســـتگيري تخريب کنندگان قبل و درحين بحران نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٦٥ ١٥- تشــکيل جلســه شــوراي تأمين اضــطراري با حضــور کليه اعضــا و اتخاذ تصميمات مقتضي ١٦- جلوگيري از ادامه تجمعات و عدم صـــدور مجوز براي ادامه آن توســـط دستگاه هاي مسئول ١٧- اقدامات پيشگيرانه در ساير شهرها به منظور جلوگيري از ادامه تجمع ١٨- اقـدامات نيروي انتظامي در جهت بازگرداندن آرامش و امنيت و اوضـــاع عادي به شهرها ١٩- جـداســـازي فيزيکي و زماني بين مردم عادي و تجمع کنندگان در کليه مناطق بحران زده ٢٠- حضـــور مســـئولين در محـل هـا و نقاط بحران زده و همراهي نخبگان و روحانيون با مردم و صحبت نمودن با تجمع کنندگان براي خاتمه تجمع ٢١- پيگيري مطالبات مردم تا رسيدن به خواسته هاي قانوني ٢٢- حضـور نيروهاي بسيج در حلقه دوم و برخورد با تجمع کنندگان با وسايل کنترل و تجهيزات ضداغتشاش ٢٣- تقســيم وظايف بين دو ســازمان بســيج و فراجا با تعيين خطوط حد بين آنها و نحوه گسترش نيروها (نيروهاي درگير، تأمين ، احتياط ) ٢٤- زمان گسـترش و استقرار نيروها از نظر زماني و مکاني قبل از آغاز بحران مشخص گردد.