چکیده:
رسانهها به عنوان ابزارهای مهم برقراری ارتباط و تبلیغات اهمیت ویژهای دارند. تجربه کشورهای توسعهیافته نشان میدهد استفاده از رسانهها در تحقق توسعه نقش کلیدی ایفا میکند. صنعت نفت و گاز در ایران، به عنوان یک بخش استراتژیک به لحاظ اقتصادی فعال است، و رسانهها میتوانند برای تسریع و تسهیل روند توسعه در خدمت این صنعت باشند. هدف از این پژوهش یافتن الگوی مطلوب اثرگذاری رسانههای جمعی برای توسعه صنعت نفت و گاز در استان بوشهر است. روش تحقیق گراندد تئوری و مشارکتکنندگان پژوهش 3 گروه از صاحبنظران رسانه و روابط عمومی شامل 16 تن از خبرگان رسانه و صنعت هستند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته حاصل شد و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی الگوی مطلوب موردنظر ارائه شده است. در این الگو شرایط زمینهای (30 درصد) مانند آموزش و برنامهریزی و قدرت مدیریت روابط عمومی و موجبات علّی (24 درصد) شامل نگاه جهانی بر اساس منافع ملّی، بهرهگیری از قدرت رسانه و داشتن پیوست رسانهای طرحها بالاترین نقش را دارند و با توجه به نقش بسیار کم عوامل مداخلهگر (2 درصد) مانند معضلات زیر بنایی در منطقه و مقاومت در برابر توسعه بدون وجود عوامل کنترلکننده رسانهها میتوان رویکرد تحولگرایانه را با 11 درصد تاثیر برای همگرایی رسانه و صنعت نفت ترسیم کرد که در آن پاسخگویی مسئولانه، مدیریت صحیح ارتباط با رسانه، مرجعیت در مسائل جامعه پیرامون صنعت و افزایش سواد رسانهای مدیران ضرورت مییابد. اجرای الگوی به دست آمده در این تحقیق میتواند نتایج مثبت مانند جلب بازار هدف برای صنعت نفت با توجه به تحریم اقتصادی ایران، تعالی سازمانی و توسعه پایدار را در پی داشته باشد و در صورت نادیده گرفتن آن شاهد پیامدهای منفی مانند اختلال در روند توسعه، تقابل صنعت با جامعه محلی و نهایتاً ورشکستگی صنعت نفت و تغییر کارکرد رسانهها خواهیم بود.
Media are important tools for communication and advertising. The experience of developed countries shows that the use of media plays a key role in realizing development. The oil and gas industry in Iran is economically active as a strategic sector, and the media can serve this industry to accelerate and facilitate the development process. The purpose of this research is to find the optimal model of mass media influence for the development of oil and gas industry in Bushehr province. Grounded theory research method and research participants are 3 groups of media and public relations experts including 16 media and industry experts. The data was obtained by semi-structured interview and the desired pattern is presented in three stages of open, central and selective coding. In this model, background conditions (30 percent) such as training and planning and the power of public relations management and causal factors (24 percent) including a global view based on national interests, using the power of the media and having a media connection to the plans have the highest role and according to The very small role of intervening factors (2 percent) such as infrastructure problems in the region and resistance to development without media controlling factors can be used to draw a transformational approach with 11 percent impact for the convergence of the media and the oil industry, in which responsible accountability, proper communication management With the media, authority in the issues of the society surrounding the industry and increasing the media literacy of the managers becomes necessary. The implementation of the model obtained in this research can lead to positive results such as attracting the target market for the oil industry due to Iran's economic sanctions, organizational excellence and sustainable development. We will face the confrontation of the industry with the local society and finally the bankruptcy of the oil industry and the change of the function of the media.