چکیده:
با پیشرفت روزافزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات. امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارتهایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فناوری بهپیش برود. هدف باید پرورش انسانهایی باشد که بتوانند بامغزی خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. درست اندیشی, تفکر خالق و مهارتهای آنیکی از مسائل مهم در برنامهی درسی محسوب میشود. برای اینکه دانش آموزان از تعلیم تربیت مطلوب بهرهمند شوند و افراد مفیدی باشند باید متفکرء خلاقء نقاد و دارای بینش علمی بار آیند. و این تنها در سایهی انتقال اطلاعات به ذهن شاگردان حاصل نمیشود. بلکه در برنامههای مدارس باید روشهایی گنجانده شود که از طریق آنها دانش آموزان» قابلیتهای چگونه آموختن را از طریق نظم فکری بیاموزند و آموختههای 1 خود را در زندگی روزمرهی خود به کار برند. لذا این برنامهها با توجه به نقش اساسی محیطهای آموزشی و روشهای حاکم بر آنهاء باید به صورتی تهیه و تدوین و سازماندهی شوند که دانش آموزان را بهجای ذخیرهسازی حقایق علمیء با مسائلی که در زندگی واقعی با آنها مواجه میشوند. درگیر سازند. یکی از مهمترین تکنیکهای خلاقیت. تکنیک شش کلاه تفکر است تکنیک شش کلاه تفکر راه کارهایی را به کار میگیرد که به کمک آن میتوان روش درست اندیشیدن را یاد داد. در این راهکارها با استفاده از شش سبکفکری گوناگون به مطالعه و بررسی بر روی مسئله موردنظر پرداخته میشود. تنها با این کار میتوان راهحلهای خلاقانه را به ذهن راه داد و در تصمیمگیریها از آن استفاده کرد. لذا با توجه بهضرورت. در این مقاله به روشهای پرورش خلاقیت کودکان از طریق شش کلاه تفکر پرداختهشده است. روش شش کلاه تفکر به متفکر اجازه میدهد تا در هر زمان یک کار را انجام دهد. استفاده از کلاه و رنگ مشخص در تکنیک شش کلاه» برای همسو کردن فیزیک و ذهن است.