چکیده:
تو سعه حرفه ای رهبران مدارس یک نیاز حیاتی برای موفقیت در ایفای نقش حرفه ای آنان | ست. بدیهی است که تو سعه 1 حرفه ای مدیران مدارس وسیله ای برای بقای و ارتقای اثربخذشی مدارس است. توسعه حرفه ای همچنان به صورت رایج ترین نسخه برای ارتقای آثربخشی و سلامتی نظام های آموزشی در نظر گرفته می شود. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی ابعاد تو سعه حرفهای در میان مدیران مدارس متو سطه | ستان خرا سان شمالی بود. روش پژوهش حا ضر آمیخته و از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و از لحاظ زمانیء مقطعی بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی ۱۳۴ خبره مرتبط موضوع در استان خراسان شمالی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و ابزار پژوهش» م صاحبههای نیمه ساختاریافته بود. تمام یافتهها کدگذاری شدند و برای اعتبار از دیدگاه مشارکتکنندگان و خبرگان و برای پایایی نیز از ضریب توافق استفاده شد( CVR=۰/۸۷)). در بخش کمی جامعه آماریء مدیران مدارس دورههای تحصیلی مختلف در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ به تعداد ۷ نفر بودند که بر اساس جدول مورگان ۳۲۲ نفر به عنوان حجم نمونه و با روش سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار پژوهش» پر سشنامه محقق ساخته بر مبنای یافتههای کیفی بود. این پر سشنامه شامل ۶ بعد اصلی, ۱۴ مولفه و ۱۰۰ گویه بود که بر اساس مقیاس لیکرت(بر مبنای نمره ۱ تا ۶) نمرهگذاری شد. اعتبار پرسشنامه با نقادی و مشورت اساتید سنجش احصا شد و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد( a=۰/۸۸ ). تحلیل دادهها نشان داد ۶ بعد اصلی توسعة حرفهای شامل(رهبری آموز شیء رهبری استراتژیک. مدیریت ارتباطات. مدیریت سازمان و رهبری اخلاقی و توسعه حرفه ای) و ۱۴ مولفة(مدیریت بر یادگیری وآموزش» ایجاد محیط مساعد یادگیری,» ارزیابی برنامه درسی» ترسیم چشم اندازء بهبود مستمر مدارس» ارتباطات اثربخش, رابطه با ذینفعانء مدیریت عملیات. مدیریت منابعء هدایت افراد و تیم اخلاق حرفهای. اصول و هنجارهای اخلاقی- اسلامیء توسعه حرفهای خویش و توسعه حرفهای منابع انسانی) از دیدگاه خبرگان بود.