چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سـبک هـای رهبـری و فرهنـگ سـازمانی بـر قابلیـت نـوآوری بـا توجـه بـه متغیـر میـانجی مــدیریت دانــش (مطالعــه مــوردی: معلمــان ابتــدایی شــهر بابــل) اســت. هــدف ایــن تحقیــق کــاربردی و روش انجــام آن توصیفی-اکتشافی است. جامعـه آمـاری ایـن تحقیـق شـامل ٧٥٠ نفـر از معلمـان ابتـدایی شـهر بابـل مـی باشـد و بـا توجـه بـه اینکـه تعـداد جامعـه آمـاری محـدود اسـت در نتیجـه از جـدول مورگـان بـرای تعـداد نمونـه اسـتفاده شـد کـه تعـداد نمونـه انتخـابی شـامل ٢٥٦ نفـر از معلمـان ابتـدایی شــهر بابــل مـیباشـدکه ایـن افـراد بــه روش تصـادفی ســاده انتخـاب شـدند. بـرای جمـع آوری داده هـای اولیـه از پرسشـنامه پـنج گزینـه ای لیکـرت و بـرای جمـع آوری داده هـای ثانویـه از روش کتابخانــه ای اســتفاده شــده اســت. پرسشــنامه از دو جهــت روایــی و پایــایی مــورد تحلیــل قــرار گرفــت کــه روایــی آن بــه صـورت محتـوایی و پایـایی آن بـه روش آلفـای کرونبـاخ انجـام شـد. پایـایی کـل پرسشـنامه برابـر عـدد ٠,٩٤٩ اسـت کــه عــددی بــالاتر از عــدد ٠,٧ اســت کــه نشــان دهنــده پایــایی مناســب ســوالات پرسشــنامه مــیباشــد. بــرای بررســی آمــار توصــیفی از نــرم افــزار SPSS و بــرای بررســی فرضــیه هــا از روش معــادلات ســاختاری در نــرم افــزار SMART PLS استفاده شده است. بررسـی نتـایج نشـان مـیدهـد: سـبک هـای رهبـری تـاثیر مثبـت و معنـاداری بـر قابلیـت نـوآوری دارد، ســبک هــای رهبــری تــاثیر مثبــت و معنــاداری بــر مــدیریت دانــش دارد، فرهنــگ ســازمانی تــاثیر مثبــت و معنــاداری بــر قابلیت نـوآوری دارد، فرهنـگ سـازمانی تـاثیر مثبـت و معنـاداری بـر مـدیریت دانـش دارد، مـدیریت دانـش تـاثیر مثبـت و معناداری بـر قابلیـت نـوآوری دارد، مـدیری ت دانـش در تـاثیر سـبک هـای رهبـری بـر قابلیـت نـوآوری نقـش میـانجی دارد، مدیریت دانش در تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت نواوری نقش میانجی دارد