چکیده:
در قلمرو پویای پارادایم های آموزشی ، ادغام فناوری به عنوان یک نیروی محوری شکل دهنده تجارب یادگیری دانش آموزان در سراسر جهان ظاهر شده است. این تحقیق به تلقی ظریف بازی های رایانهای آموزشی و چشمانداز آموزشی در هنرستانهای ایران می پردازد و پتانسیل آنها را برای افزایش نتایج یادگیری و پرورش تواناییهای حل مسئله در بین دانشجویان موسیقی بررسی می کند. برای زیربنای چارچوب نظری این مطالعه، نظریه اجتماعی -فرهنگی ویگوتسکی )ویگوتسکی، ٧١١٧( بینشی از ابعاد اجتماعی و فرهنگی یادگیری ارائه می کند، در حالی که چارچوب یادگیری موقعیتیافته گی )گی ، ٢٠٠٤( ماهیت زمینهای یادگیری در حوزههای خاص را نشان می دهد. این ترکیب نظریه ها به عنوان پایه ای برای کشف پتانسیل دگرگون کننده بازی های رایانه ای آموزشی در ١ بافت فرهنگی غنی و از نظر هنری پر جنب و جوش هنرستان های ایران عمل می کند. روش تحقیق از یک طرح ترکیبی استفاده می کند که از طبقه بندی بلوم الهام می گیرد )بلوم و همکاران، ٧١٣١( برای ساختن ارزیابی هایی که حوزه های شناختی مختلف را در بر می گیرد. یک کارآزمایی شاهدی تصادفی سازی شده شامل گروههای متنوعی از دانشآموزان از چندین هنرستان ایرانی، تعمیم یافتهها را تضمین می کند. دادههای کمی با بینشهای کیفی جمعآوری شده از طریق مصاحبه و نظرسنجی تکمیل می شود و درک جامعی از تاثیر چندوجهی بازی های رایانهای آموزشی بر تجربیات یادگیری دانشآموزان هنرستان ارائه می کند. تکنیک های آماری ، از جمله ANOVA، تجزیه و تحلیل همبستگی ، و تجزیه و تحلیل موضوعی ، برای داده ها اعمال خواهد شد. هدف سنتز یافتههای کمی و کیفی کشف الگوها، همبستگی ها و مضامین اساسی است که به درک کل نگر از پدیده مورد بررسی کمک می کند. این تحقیق نه تنها به دنبال پر کردن شکاف موجود در ادبیات جاری است، بلکه به دنبال آگاهی از شیوههای آموزشی و سیاستهای آموزشی است. با پرداختن به نیازهای خاص هنرجویان ایرانی، دیدگاهی متفاوت از لحاظ فرهنگی در مورد ادغام فناوری آموزشی در یک سیستم آموزشی با ریشه سنتی ارائه می دهد. اهمیت این مطالعه فراتر از محیط دانشگاهی است و بر مربیان، سیاست گذاران و سهامدارانی که در تکامل آموزش موسیقی در ایران سرمایه گذاری کرده اند، تاثیر می گذارد. این تحقیق به گفتمان گستردهتر در مورد تجارب یادگیری مبتنی بر فناوری کمک می کند و زمینه را برای تحقیقات آینده در زمینه چشمانداز متدولوژی های آموزشی در حال تحول مستمر فراهم می کند. در پایان، این تحقیق تلش می کند تا پتانسیل تحولآفرین بازی های رایانهای آموزشی در هنرستانهای ایران را روشن کند و کمکی علمی به گفتمان فناوری در آموزش و پرورش ارائه دهد و راه را برای تلشهای پژوهشی آینده هموار کند..