چکیده:
یکی از سازمانهایی که به نظر میرسد به شدت نیازمند به ظرفیت جذب دانش است، سازمان آموزش و پرورش است. اما باید در نظر داشت که ایجاد و نهادینه سازی ظرفیت جذب در سازمان، نیازمند متغیرها و عوامل پیشایندی است، از این رو این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل تاثیر ساختار سازمانی بر ظرفیت جذب کارکنان با نقش میانجی انرژی سازمانی در اداره آموزش و پرورش استان خوزستان انجام گرفت. روش انجام تحقیق حاضر از نوع همبستگی و توصیفی بود. جامعه آماری کلیۀ کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان میباشند، و حجم نمونه براساس جدول مورگان 169 نفر محاسبه گردید شیوه نمونهگیری نیز، نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز (1989) ظرفیت جذب دانش توسط کامیسون و فورس (2010) و پرسشنامه محقق ساخته انرژی سازمانی بود. پردازشهای آماری لازم در دو سطح آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار تحلیلی – کاربردی SPSS و نرم افزار لیزرل انجام شده است. یافتهها نشان داد که تاثیر ساختار ساختار سازمانی بر ظرفیت جذب با ضریب مسیر 492/0 در سطح اطمینان 95 درصد معنادار میباشد. تاثیر ساختار سازمانی بر انرژی سازمانی با ضریب مسیر 516/0 در سطح اطمینان 95 درصد معنادار میباشد. همچنین، با توجه به آماره آزمون سویل (79/3) و سطح معناداری (004/0) ساختار سازمانی بر ظرفیت جذب از طریق نقش میانجی گر انرژی سازمانی تاثیر غیرمستقیم 3/29 درصد دارد. بنابراین تعدیل ساختارهای سازمانی پیچیده و غیرمنعطف و حرکت به سمت ساختارهای منعطف و مبتنی بر دموکراسی میتواند ارتقادهندۀ ظرفیت جذب و انرژی سازمانی باشد که در نهایت بهره وری سازمان را ارتقا میدهد.
ne of the organizations that seems to be in dire need of knowledge absorption capacity is the education organization. However, it should be kept in mind that the creation and institutionalization of recruitment capacity in the organization requires variables and antecedent factors, hence this research aims to investigate and analyze the impact of organizational structure on the recruitment capacity of employees with the mediating role of organizational energy in the education department of the province. Khuzestan was done. The method of this research was correlational and descriptive. The statistical population consists of all the employees of Khuzestan Education Organization (300 employees), and the sample size was calculated based on Morgan's table (169 people); The sampling method was stratified random sampling. Research data collection tool, Robbins organizational structure questionnaire (1989); The capacity of knowledge absorption was by Kamison and Force (2010) and the researcher-made questionnaire of organizational energy. The necessary statistical processing has been done at two levels of descriptive and analytical statistics using SPSS and Lisrel software. The findings showed that the effect of organizational structure on absorption capacity is significant with a path coefficient of 0.492 at the 95% confidence level. The effect of organizational structure on organizational energy is significant with a path coefficient of 0.516 at the 95% confidence level. Also, according to the Seville test statistic (3.79) and significance level (0.004), the organizational structure has an indirect effect of 29.3% on the absorption capacity through the mediating role of organizational energy. Therefore, adjusting complex and inflexible organizational structures and moving towards flexible and democracy-based structures can improve the absorption capacity and organizational energy, which ultimately improves the organization's productivity.