خلاصه ماشینی:
"ارزششناسی89-شلر امیدوار بود تا از راه تفسیر پدیدارشناسی از اخلاق و از ارزشها بطور کلی-یعنی از راه توصیف حالات«اخلاقی»که در آگاهی و[نیز]در هستی[یا تقرر ظهوری]90انسان پیدا میشود-بتواند[مبحث]ارزششناسی را از گزند انتقادات نسبیت باوری91بطور کلی و علوم رفتاری92بطور اخص ایمن دارد.
شلر مطلقگرائی کانت را در مورد ارزشها[تعدیل کرد و آنرا]تبدیل ساخت به نوعی عینیتگرائی ارزشی107،که این[عینیت گرائی ارزشی]استوار است بر امری که از نظر پدیدارشناسی واقع و مشهود108است و بموجب آن[امر واقع]محتوای مادی تجربهء ارزشی109فقط مولود ذهنیت مشاهدهگر110نیست،و[همچنین استوار است]بر امر واقع111 دیگری راجع به ارزشهائی که به تجربه درمیآیند و دارندهء اوصافیاند که شاید بهترین راه توصیف آن اوصاف استفاده از تعبیر«جاودانی»112باشد.
هرچند که شلر در تحول فکری خود بسیار مدیون کانت بود ولی بر سر نکات مهمی نیز با او اختلاف نظر داشت-بخصوص در مورد هماننددانی عقل بمنزلهء[مفهوم یا مقولهای اولی و]مقدم بر تجربه (a Priori) .
از تألیفات اوست: grundlinien einer neuen lebensanschauug(1907;life''s basis and life''s ldeal, 1911);der sinnund wert des lebens(1908;the meaning and value of life, 1909);and erkenns und leben(1912;knowledge and life,1913).
از جمله تألیفات اوست: vom ursPrung sittlicher erkenntnis(1889;a more recent english translation as origin of our knowledge of right and wrong,1973);untersuchungen zur sinnesPsychologie(1907,ẓlnquiry into srnse PsychologyẒ);von der klassifikation der Psychischen Pha?nomene(19911,ẓon the classification of Psychological PhenomenaẒ).
der formalismus on der ethik und die materiale wertethik(ẓformalism in ethics and the material value ethicsẒ).
از جمله نوشتههای اوست اثری در تاریخ اجتماعی مسیحیت: die soziallehren der christichen kirchen und gruPPen(1921;english translation as the social history of the christian churches,1931)."