خلاصه ماشینی:
"» وی در پاسخ به این پرسش که چرا در رمانهای کودک و نوجوان تخیل کمتری به کار رفته است؟و آیا این امر باعث کاهش علاقهء نوجوان به مطالعه نمیشود؟گفته است:«اغلب افسانههای قبل از انقلاب به نفع طبقه حاکم جامعه(شاه،ملکه،شاهزاده)شکل گرفته بود، پس از پیروزی انقلاب،این مضامین دیگر مورد توجه واقع نشد و نسل جدید کودک و نوجوان (که اکنون نویسندگان این قشر به شمار میآیند)کمتر داستانهای افسانهای و تخیلی خواندهاند و به همین دلیل در نوشتن مطالب تخیلی توانایی لازم را ندارند.
نویسنده در پایان پیشنهاد داده است که نیروهایی متخصص و ثابت باید در مطبوعات و سیما به دور از انواع گرفتارهای شغلی و زندگی با نوجوانان ارتباط برقرار کنند و با درک موقعیت سنی و زمانی آنها،جایگاهی مشخص در جامعه برای آنها ترسیم کنند.
در این گزارش،تنی چند از هنرمندان و دستاندرکاران سینما به اظهار نظر در مورد چگونگی فعالیت و بازیگری کودکان در فیلمها و همچنین مراکزی که باید از این افراد حمایت کنند،پرداختهاند که اهم نظرات آنان عبارتست از: -اسماعیل براری(کارگردان):«در بعضی از کشورها،مراکزی وجود دارد که بر تمام عناصر ساخت یک فیلم کودک(از فیلمنامه گرفته تا مرحلهء تولید،دستمزدها،ساعت کار، نوع حرکات و بازی،رفتار با کودک و...
» -مهدی باقری(مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان):«در کانون،از هر فردی که بخواهد در زمینهء کودکان فعالیت کند،چه با تجربه و کمتجربه، در حد امکانات حمایت میکنیم،ولی برای تحت حمایت و پوشش قرار دادن سینمای کودک و بازیرگان آن(با وجود تخصص علمی موجود) باید سیاست کلانی مد نظر باشد و این کار ضرورت تصمیمگیریها و بحثهای کارشناسی بسیار گستردهای را میطلبد که در حال حاضر در توان این مرکز نیست."