چکیده:
در این مقاله روش حدیث نگاری فیض کاشانی(م.1091 ق)در کتاب الوافی مورد بررسی قرار گرفته است. نخست روش فیض را در آوردن اسناد روایات و آنگاه خدمتهای فیض را به اسناد احادیث مطرح کردهایم؛از قبیل تکمیل اسناد ناقص،آوردن اسناد روایات مرسل،تعیین اسامی معصومین در مواردی که به لقب یا کنیه از آنها یاد شده است،معرفی برخی از افراد غیر معروف در سند،ضبط صحیح اسامی راویان و از همه مهمتر تصحیح تصحیفها و اشتباههای موجود در اسناد روایات. آنگاه روش فیض در آوردن متن روایات،مطرح شده است.در این بخش به تبویب و ترتیب عالی در وافی و تصحیح متون دارای تصحیف و اشتباه در این کتاب اشاره کرده و این موارد را از امتیازهای این کتاب برشمردهایم.
خلاصه ماشینی:
3 البته عمدهی روایات موجود در وافی مسند است و این امر خود از امتیازهای این کتاب میباشد بلکه فیض خدمتهای قابل تقدیری به اسناد روایات کرده است که میتواند حتی برای متأخران مورد استفاده قرار گیرد که به زودی به آن خواهیم پرداخت.
این مسئله در مورد روایات من لا یحضره الفقیه بسیار اهمیت دارد،زیرا صدوق در بسیاری از موارد،سند روایت را نقل نکرده و آن را به صورت«روی» یا«فی روایه»یا«سئل المعصوم»آورده است و یا تنها به ذکر آخرین راوی و صحابی معصوم(ع)اکتفاء نموده ولی در مشیخه نیز سند را به او نقل نکرده و یا آنکه مضمون روایتی را به قلم خود و به صورت فتوی نقل کرده است بدون آنکه آن را به معصوم نسبت دهد.
6. در کافی روایتی از امام رضا(ع)در مورد صفات و اسمای الهی به صورت مرسل نقل شده است و خود کلینی به ارسال و عدم اتصال سند تصریح میکند:«علی بن محمد مرسلا عن ابی الحسن الرضا(ع)».
ز)خدمتهای دیگر فیض به اسناد روایات علاوه بر پیدا کردن سند برای روایات مرسل یا تصحیح اسناد،فیض خدمات دیگری نیز در وافی دربارهی اسناد انجام داده است که عبارتند از: -معرفی برخی از افراد غیر معروف در اسناد نمونهها: احادیثی را از کافی با سند ذیل آورده است: 1.
» فیض میفرماید:در تمام نسخههای کافی که به دست ما رسیده سند به همین سبک نقل شده است ولی دو تصحیف در آن رخ داده و سند صحیح چنین میباشد:«احمد عن محمد بن احمد عن علی بن الحسن التیمی عن محمد بن عبد اللّه بن زراره».