چکیده:
هیچ مدیریت یا سازمانی نمیتواند به آرمانها و اهداف خود دست یابد، مگر این که همواره عملکرد سازمان و بخصوص عملکرد کارکنان خود را مورد ارزیابی قرار دهد.ارزشیابی عملکرد کارکنان هم از نظر تئوریک و هم از نظر مقررات اجرایی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور،دارای اصولی است که چنانچه مورد توجه واقع شود از لحاظ اجراء و بازدهی،مثمر ثمر خواهد بود بخشی از یک ارزشیابی عملکرد خوب،مشارکت دادن کارکنان در روند ارزشیابی است.مشارکت به معنی درگیری ذهنی و عاطفی کارکنان در موقعیتهای گروهی است که آنان را برانگیزد تا برای دستیابی به هدفهای گروهی،تلاش کنند و در مسؤولیت کار شریک شوند در فرایند ارزشیابی که شامل مراحل تعیین هدف،تعیین حدود عملکرد کارکنان،سنجش عملکرد کارکنان،مقایسهی عملکرد با استانداردهای تدوین شده و سرانجام مصاحبه و گفتگوی پایانی دورهی ارزشیابی است،به دلیل این که هدف،بهبود و اصلاح عملکرد کارکنان است،موضوع مشارکت در تمام این مراحل قابل اجراء است.
در این مقاله به بیان اهمیت ارزشیابی عملکرد کارکنان و به کارگیری مشارکت در این مهم اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"مگر این که همواره عملکرد سازمان و بخصوص عملکرد کارکنان خود را مورد
عملکرد کارکنان است،موضوع مشارکت در تمام این مراحل قابل اجراء است.
در این مقاله به بیان اهمیت ارزشیابی عملکرد کارکنان و به کارگیری مشارکت
این که همواره عملکرد سازمان و بخصوص عملکرد کارکنان خود را مورد
نسبت به فلسفه و ضرورتهای ارزشیابی در سازمان و عملکرد کارکنان نیز آشنا
ارزشیابی عملکرد،فرآیندی است که به وسیلهی آن کار کارکنان در فواصل
ارزشیابی حرکتی است که بدان وسیله سازمان عملکرد کارکنان را در
گراهام نیز در کتاب خود تحت عنوان مدیریت منابع انسانی(ص 871)ارزشیابی را
ج-نتایج ارزشیابی برای فرد یا سازمان و یا هر دو قابل استفاده است.
در این مرحله باید هدف و منظور از ارزیابی عملکرد کارکنان تعیین شود.
در این مرحله حدود و انتظارات سیستم ارزشیابی از کارکنان مشخص میشود.
یک ارزشیابی صحیح و ارائهی نتایج به دست آمده با کارکنان است.
سعی میشود در این روش ستونهایی برای ثبت نتایج ارزیابی پیشبینی شود.
با اینکه این روش بسیار وقتگیر است و حوصلهی زیاد لازم دارد ولی،اگر
نسبتا ساده است و ابعاد مختلف عملکرد را میتوان براساس این مقیاس
لذا این روش از مقبولیت خوبی نیز در بین ارزیابها برخوردار است.
از مزایای این روش این است که مدیران از نیازهای کارکنان خود آگاه میشوند و
دقت بیشتر از مزایای این روش ارزیابی است.
5-روابط بین افراد:میزان اطلاعات،دارای اعتباری باشد که به مصاحبهی ارزشیابی کمک کند و سرپرستان توان گردآوری آنها را داشته باشند.
اهداف عملیاتی است،لازم است مدیران به خواست و آمادگی کارکنان خود"