چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان فایده دروس اصلی و تخصصی ارائه شده در دانشگاهها به دانشآموختگان رشته مددکاری اجتماعی و علوم اجتماعی با گرایش خدمات اجتماعی شاغل در شغل مددکاری در مؤسسات مختلف رفاهی، حمایتی، درمانی و قضایی انجام شده است.جامعه آماری عبارتند از کلیه مددکاران فارغالتحصیل و شاغل در مراکز سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، تشکلهای داوطلب مردمی و مؤسسات خیریه و نیز مراکز بهداشتی و درمانی شهر اصفهان میباشد.تعداد 138 نفر مددکار دراین پژوهش مشارکت نمودند برای تعیین میزان فایده در وی ارائه شده، کلیه دروس اصلی و تخصصی رشته مددکاری اجتماعی در 10 طبقه تقسیم شدند و پاسخگویان در یک مقیاس 5 گزینهای (طیف لیکرت) میزان فایده هر یک از درسها را تعیین نمودند.ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده (که برای بررسی روایی از روش روایی محتوا و برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید) و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و روش آمار استنباطی (آزمون) نمونههای مستطیل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین میزان فایده در مقوله دانش و مهارتهای مربوط به مددکاری فردی بوده و دانش و مهارتهای روان شناختی، دانش و مهارتهای توانبخشی و دانش و مهارتهای مددکاری گروهی در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.مقایسه نگرش فارغالتحصیلان مرد و زن در مورد فایده درسهای ارائه شده، مشخص نمود که در مقولههای دانش و مهارتهای مددکاری فردی و دانش و مهارتهای مددکاری جامعهای و دانش و مهارتهای مدیریتی بین مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مورد تأثیر نوع سازمان محل اشتغال دانشآموختگان بر نگارش آنان نسبت به میزان فایده دروس ارائه شده، نتایج نشان میدهد که در میانگین نمرات مددکاران شاغل در سازمانها، زندانها در مقوله دانش و مهارتهای حقوقی به طور معنیداری بیش از سایر گروههاست.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 7: نتایج تحلیل واریانس بین نوع مراکز اشتغال فارغالتحصیلان با فایده مقوله دانش و مهارتهای توانبخشی منبع واریانس مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربعات مقدار f سطح معناداری بین گروهها 22/8 3 30/4 درون گروهها 16/109 122 82/0 85/4 008/0 کل 38/117 125 نتایج تحقیق نشان میدهد که «دانش و مهارتهای توانبخشی» میانگین نمرات مددکاران انجمنهای خیریه و مددکاران درمانی و حمایتی بالاتر میباشد و تفاوت مشاهده شده نیز معنادار میباشد.
بحث و نتیجهگیری نتایج این تحقیق نشان میدهد که مددکاران دانش آموخته بسته به نوع مراکز و سازمانهای اشتغال خود، میزان فایده دروس ارائه شده در دانشگاهها را در مقایسه با دروس که فعالا در محیط شغلی نیاز کمتری به آن دارند، بالاتر ارزیابی نمودهاند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که فارغالتحصیلان دانش و مهارتهای مددکاری فردی را بالاتر از همه دروس دیگر مفید ارزیابی نمودهاند، در تبیین این یافته میتوان گفت که مهارتهای ارائه شده در مددکاری فردی اعم از آشنایی با نحوه انجام مصاحبه، جمعآوری اطلاعات در مددکاری، مهارتهای مربوط به بازدید منزل مشاهده و گزارشنویسی و بررسی روند حل مسأله که همگی در حوزه مددکاری فردی به دانشجویان ارائه میشوند از جمله مواردی هستند که کلیه مددکاران بدون توجه به نوع مرکز و سازمانی اشتغالی به این مهارتها نیاز دارند."