چکیده:
مکتب توحیدی رسول خدا(ص)،دشمنی سردمداران شرک و بیعدالتی را برانگیخت و آنها ناامید از حذف فیزیکی میراث جاودانه رسول خدا(ص)به نبردی پنهان و فکری به منظور تحریف حقایق ناب آن روی آوردند.ورود اسرائیلیات و احادیث وضعی در مجموعههای روایی مسلمین از جمله این اقدامات فکری بود.یکی از این روایات جعلی برای تخریب چهره رسول خدا(ص)و تحریف محتوای وحی،افسانه غرانیق بود که امروزه مستشرقان برای مخدوش ساختن اعتبار اسلام در عصر بیداری امت اسلام از آن بهرهبرداری میکنند.این نوشتار پس از نقل داستان غرانیق از تاریخ طبری با سه روش منطقی-عقلانی،تفسیری-قرآنی و تاریخی-روایی آن را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و به این نتیجه رسیده است که این داستان افسانهای ساختگی بیش نیست و با دلایل عقلی عصمت انبیا و روح کلی حاکم بر آیات قرآن و منطق حدیثشناسی ناسازگار است.
خلاصه ماشینی:
"مونتمگری وات استاد دانشگاه ادینبورگ در دفاع از آنچه رشدی در کتاب آیات شیطانی مطرح کرده است،ضمن نقل قصه غرانیق از طبری به تعریف و تمجید از وی پرداخت و کتاب او را مبرای از خدشه میداند و بر مبنای این داستان ادعا میکند که رسول خدا(ص)مورد اغوای شیطان واقع شده است و قرآن،کتاب آسمانی مسلمین از اشتباهات خالی نیست( Eliade,1987p:397 ).
(الاسراء37/) این حادثه همچنان پیامبر را بسیار آزار میداد تا اینکه خداوند برای تسلی خاطر او آیه شریفه: «ما ارسلنا من قبلک من رسول و لا نبی الا اذا تمنی القی الشیطان فی امنیته فینسخ الله ما یلقی الشیطان ثم یحکم الله آیاته و الله علیم حکیم» (حج25/)،را بر آن حضرت وحی کرد که تنها تو نیستی که شیطان در آرزوها و تمنیاتت وارد میشود و چیزی را بر زبانت جاری میکند که وحی نیست،بلکه این قضیه در مورد تمام انبیا و رسولان پیش از تو رخ نیز داده است و بدین ترتیب خداوند آیات القایی شیطان را نسخ کرد(طبری،بیتا،ج 1:255).
در این صورت معنای آیه 25 سوره حج چنین است:«ما قبل از تو هیچ پیامبر و رسولی را نفرستادیم مگر اینکه هنگام تلاوت آیات الهی(سخن گفتن)شیطان در تلاوت(یا سخنان او)[چیزی را]القا کرد،البته خداوند القائات شیطان را نسخ میکند و آیات خویش را تحکیم میبخشد زیرا او دانایی حکیم است» طبری برای اثبات نظر خویش مبنی بر اینکه شیطان توانسته است چیزی را بر قلب رسول خدا القا کند که از ناحیه خداوند نبوده است از ضحاک نقل میکن که آیه 25 سوره حج در واقع خبر از نسخ آن چیزی است که شیطان بر قلب پیامبر القا کرده است: «فینسخ الله ما یلقی الشیطان» و دنباله آیه «ثم یحکم الله آیاته» خبر از این است که القائات شیطان از کتاب الهی پاک شده است زیرا خداوند دانایی حکیم است (طبری،5141 ق،ج 71:842-542)."