خلاصه ماشینی:
"39 ابن طیفور(درگذشت 280)کتابی درباره خلافت مأمون عباسی تألیف کرده و اوضاع سیاسی-اجتماعی و مذهبی این دوران-در آغاز قیام بابک-را نشان داده است،با این همه از قیام بابک سخنی نگفته و فقط به مأمریت عبد الله بن طاهر برای جنگ با بابک اشاره کرده است.
62 در سال 341 ابو دلف المهلهل،شاعر و جهانگرد عرب،برای نخستین بار از ستاد مرکزی سرخ جامگان(قلعه بذ)دیدار کرده و در کتاب خود اطلاعات ارزشمندی درباره شهرها و راهها و محصولات اقتصادی منطقه آذربایجان به دست داده است.
134 عبد الحسین زرین کوب،ضمن اینکه جنبش بابک را«فتنه بابک»نامیده،درباره عقاید خرمدینان و سرخجامگان با احتیاط عالمانه نظر داده است: دین خرمی زندقهای بود مسلح که ظاهرا هدف آن احیاء و شاید اصلاح آیین مزدک بود و بقایای یاران ابو مسلم و شاید ناراضیان دیگر هم به آن نهضت پیوسته بودند...
159 حسینعلی ممتحن نیز در کتاب راز بقای تمدن و فرهنگ ایران به خرمدینان و قیام بابک خرمدین پرداخته که حاوی نکات تازهای درباره این جنبش نیست بلکه برپایه تحقیقات سعید نفیسی،زرین کوب،و دیگران است.
دیگر اینکه،هم مؤلفان تاریخ فلسفه در جهان اسلامی(حنا الفاخوری و خلیل الجر)و هم رئیسنیا فراموش کردهاند که محمد بن یوسف ثغری(معروف به ابو سعید)و ابو دلف عجلی هر دو از سرداران بزرگ خلیفه عباسی و از یاران نزدیک افشین در جنگ علیه بابک بودند(نگاه کنید به تاریخ طبری،ج 13،صص 5804-5805؛سیاستنامه،ص 208؛دیوان ابو تمام،ج 2،صص 10-21،22-31، 32-42؛ج 4 صص 649-656)."