چکیده:
معرفت به امامت و مرجعیت دینی اهل بیت عصمت و طهارت، و التزام به آن با ملاحظة قصص قرآن قابل اثبات است. این از آن جهت است که سرنوشت امت اسلامی درست مشابه سرنوشت امم گذشته است که در قرآن کریم در قصص مختلف گزارش شده است.در این مقاله تلاش بر این است، با استناد به آیات قرآن امامت و مرجعیت دینی ائمه اهل بیت(ع) نشان داده شود.
خلاصه ماشینی:
2. مشابهت امت اسلامی با امم گذشته از منظر قرآن قرآن کریم، در آیات متعددی، ضرورت ایمان به انبیاء الهی را همچون ایمان به نبوت پیامبر اسلام تأکید می کند: وَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ (البقرة، 4) در آیه ای دیگر، دلیل ضرورت ایمان به همه انبیاء را عدم فرق میان آنان یاد کرده است: آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ(البقرة، 285) عدم فرق، گاه از جهت محتوای دین وگاه از جهت شخص انبیاء است.
3. مشترک بودن ادیان در زمینه ایمان به جانشین انبیاء از جمله اصول إعتقادی ادیان، ایمان به جانشین انبیاء اولوا العزم و انبیاء تابع است که به عنوان نبی وصی و ادامه دهنده راه پیامبر خدا انجام وظیفه می کردند و آنان نیز همچون نبی سابق، از مقام عصمت و نبوت برخور دار بودند و طبعاً، منصبشان از جانب خدای عالم إفاضه شده بود.
تذکر الهی به امت اسلام با تأکید روایت ابن مسعود نسبت به تعداد جانشینان و رابطة خویشاوندی این رهبران الهی معصوم با یگدیگر و با حضرت یعقوب، گویای تنبه به عصمت و نسبت خویشاوندی دوازده جانشین پیامبر اسلام با یکدیگر و با پیامبر اسلام است.
غرض دینی از ذکر دوازده چشمه بنی اسرائیل، به امت اسلام، اولاً، معرفی مرجعیت دینی جانشینان پیامبر اسلام در طول تاریخ مسلمین است.