چکیده:
تفاوت پیشرفت تحصیلی کودکان در شرایط اقتصادی-اجتماعی مختلف ثابت شده است.در این پژوهش،تأثیر شرایط اقتصادی-اجتماعی بر تحول توانایی راهبردی کودکان بررسی شده است.نمونهی پژوهش،نمونهی پژوهش،192 دانشآموز پسر و دختر پایههای تحصیلی اول تا سوم ابتدایی در دو منطقهی آموزشی شمال و جنوب شهر تهران بود که به تصادف گزیده و بر پایهی یک طرح تحقیق مقطعی با«آزمون تفاوتهای فردی در انتخابهای راهبرد جمع»ارزیابی شدند.نتایج تحلیلی،با تأیید انگارههای اساسی مدل انتخاب راهبرد سازشیافته نشان داد که الگوی انتخاب راهبرد در دانشآموزان با شرایط اقتصادی-اجتماعی مختلف با یکدیگر تفاوت ندارد و کودکان طبقهی برخوردار و نابرخوردار برای حل مسئلهها راهبردهایی همانند به کار میبندند.یافتهها همچنین آشکار ساخت که میزان درستی پاسخهای بازیابیشده در کودکان طبقهی برخوردار از کودکان طبقهی نابرخوردار بیشتر است،اما سرعت اجرای راهبردها در دانشآموزان با شرایط اقتصادی-اجتماعی مختلف باهم تفاوت معنادار ندارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 6-فراوانی و درصد دانشآموزان پایههای تحصیلی متفاوت در اجرای نادرست راهبرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) میانگین و انحراف معیار نمرههای دانشآموزان برای مدت زمان اجرای راهبردها در دو منطقهی آموزشی شمال و جنوب در جدول 7 آمده است.
جدول 7-میانگین و انحراف معیار نمرههای مدت زمان اجرای راهبرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون t برای تعیین معناداری تفاوت بین میانگین نمرههای دانشآموزان برای مدت زمان اجرای راهبردها در دو منطقهی آموزشی شمال و جنوب در جدول 8 آمده است که نشاندهندهی درستی این انگاره است که«سرعت اجرای راهبردها در کودکان با شرایط اقتصادی-اجتماعی مختلف نسبت به یکدیگر تفاوت معنادار ندارد».
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3-میانگین نمرههای زمان اجرای راهبردها دو منطقهی آموزشی بررسی یافتهها و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش با نشان دادن فرآیند شکلگیری تدریجی توانایی راهبردی کودکان ایرانی،انگارههای اساسی الگوی گزینش راهبرد سازشیافته را در چهارچوب الگوی توزیع همخوانیها تأیید کرد و نشان داد که الگوی انتخاب راهبرد در کودکان با شرایط اقتصادی- اجتماعی مختلف با یکدیگر تفاوتی ندارد و کودکان طبقهی برخوردار و نابرخوردار در حل مسئلهها راهبردهایی همانند به کار میگیرند.
این یافتهها،با بررسیهای انجامشده در قلمرو تحول راهبردهای حل مسئله همسو است(برای نمونه،سیگلر،0002؛سیگلر،2002؛شراگر،و سیگلر 8991؛لمیر،و سیگلر،5991؛سیگلر و شیپلی،5991؛ گیری،و همکاران،6991؛کرکمن،و سیگلر،3991؛کرکمن،و سیگلر،7991)؛و افزون بر این،با بررسیهایی دیگر همخوانی دارد که نشان دادهاند پاسخهای بازیابیشده در کودکان طبقهی برخوردار درستتر از کودکان طبقهی نابرخوردار است(برای نمونه،سیگلر،3002؛کرکمن،و سیگلر، 3991؛کرکمن،و سیگلر،7991)؛اما در سطح متوسط مدت زمان اجرای راهبردها،دو منطقهی آموزشی تفاوت معناداری باهم ندارد."