چکیده:
سراسر تاریخ بشر مشحون از تناقضات رفتاری در خصوص تساوی و یا تبعیض بشر بوده است حقوق بشر در یک تقسیمبندی به حقوق طبیعی و ذاتی و حقوق اکتسابی تقسیم میگردد. درقرآن کریم در خصوص خلقتبشر گاهی سخن از تراب است، گاهی سخن از «حما مسنون» وگاهی از «صلصال» وگاهی «طین» ومانند آن. رسول مکرم اسلام (ص) فرموده اند: انسانها مانند دندانه های شانه با یکدیگر برابرند و تنها چیزی که می تواند آنها را بر یکدیگر برتری دهد خوبی های آنهاست. در امر ازدواج به مساوات بین فرزندان آدم اشاره کرده است و در این خصوص ابی حذیفه را به هند بنت ولید که از بزرگان بوده است پیوند داده بود ابن حجر عسقلانی نقل می کند که تمامی انسانها در خصوصیات بشری مساوی بوده و تساوی میان انسانها از این آیه مشهود و مشخص است. و نیز حضرت علی(ع) به عامل خود بر یکی از ممالک ایران اسلامی نامه ای نوشت و عنوان فرمود: که تمامی افراد جامعه از بهره برداری از بیت المال مساوی می باشند و همه را بطور مساوی از بیت المال بهرمند ساز.
There are always behavioral contradictions in equality or discrimination of human rights in the history.
In this article، the author mentions human rights consist of natural and acquired rights.
According to Quran، Man comes into existence from dust، Hamaen masnoon، Salsal، fig and so on.
Our prophet، Muhammad ، says، ' humans are equal like tooth of a comb and they would be preferred with regard to their deeds'. He also indicates equality in the marriage.
In accordance with Imam Ali’s opinion، all humans can equally use the treasury too.
خلاصه ماشینی:
"تساوی انسانها در اموال خداوند تبارک و تعالی انسانها را در بهربرداری از اموال خود مساوی قرار داد که حضرت علی(ع) که به عنوان برترین بیان کنندة سنت رسول مکرم اسلام(ص) معرفی شده در قضیهای که بعد از حکومت و ولایت علی(ع) به وقوع پیوسته است، بر فراض منبر در روز دوم از بیعت عنوان فرمودند: هیچ یک از مهاجرین و انصار از اصحاب رسول مکرم اسلام (ص) دارای فضیلت بر دیگران نیست بلکه همة ابنای بشر از تساوی برخودار هستند و فضیلتها نزد خداوند است پس هر کسی که در این تفکر یعنی اسلام با ما باشد در بهرهبرداری از حقوق اسلامی نیز مساوی و ذیحق است پس شما بندگان خدا هستید و مال هم از اموال خدا میباشد و همه به میان شما به تسویه تقسیم میگردد و هیچ کسی بر دیگری برتری ندارد.
ج8 ،230) همانگونه که ملاحظه میگردد حضرت علی(ع) و امام رضا(ع) که به عنوان بیان کنندگان سنت رسول مکرم اسلام(ص) محسوب میشوند این امر را مورد تأکید قرار دادهاند که در رفتار با انسانها میان افراد آزاد و برده نباید تفاوتی وجود داشته باشد و اصولا این تفکر ائمة معصومین و پیامبر اسلام(ص) بود که به مرور زمان موجب گشت تا امر بردگی ملقی و بیاثر اعلام شده و براساس این روشها، مردم نیز این فرهنگ را مورد پذیزش قرار دادند که بردگان مانند انسانهای آزاد میتوانند از حقوق مساوی برخوردار بوده و به مرور زمان امر بردگی از میان برود."