چکیده:
همه اعمال و رفتارهای آدمی، به داوری اخلاقی می رسد یعنی هر عملی که از شخص سر می زند یا خوب است و یا بد، از طرف دیگر بسیاری از رفتارها به داوری فقه نیز آمده است، مثلا ربا اخلاقا مذموم و بد است و فقه نیز آن را زشت شمرده و برای آن احکام و مقررات کیفری و مدنی خاصی مقرر کرده است. باری یکی دیگرازمسائل اخلاقی که فقه به آن پرداخته است مسئله کذب می باشد. کذب، بد و مذموم بوده و از نظر فقه نیز زشت شمرده است. هر چند شیخ انصاری در کتاب المکاسب المحرمه به عنوان پیشه و کسب حرام به احکام فقهی آن پرداخته است ولی در موارد دیگر نیز کذب می تواند مورد داوری فقه قرار گیرد از قبیل: شهادت دروغ-سوگند دروغ- نسبت دادن دروغ مثل نسبت بد به کسی دادن که حد قذف دارد و مواردی دیگر که هر کدام برای خود احکام کیفری و مدنی خاصی در فقه داشته و مورد ارزیابی فقهی قرار می گیرند. به هر صورت کذب به دلیل اهمیت و گستردگی آن در امور زندگی و به دلیل اهمیتی که هم در فقه و هم در اخلاق دارد مورد بررسی این مقاله قرار گرفته است.
All humans’ behaviors are evaluated ethically and all men’s deeds are good or bad. Jurisprudence also evaluates lots of man’s actions. E.g. usury is (chiefly) rejected، Jurisprudence is also providing some sanctions and legal punishment. For example Sheik Ansari in his book “Almakasiboll- Haram” as a pioneer explained some aspects of it. However falsification and its classification، in daily activity due to its importance is analyzed in the article.