چکیده:
پیدایش و تثبیت مکاتب نخستین حدیثی در مناطق گوناگون جهان تشیع، با سیر انتقال کتاب ها ارتباطی ناگسستنی دارد؛ زیرا حدیث شیعه در قالب کتب و مصنفات جلوه گر است و کمتر بر نقل های شفاهی تکیه دارد. دانشیان شیعه هم در رحلات و سفرهای حدیثی خویش بر آن بوده اند که کتاب های منطقه مبدا را از طریق محدثان بزرگ و مشایخ اجازه آن اخذ کرده، به منطقه خویش منتقل کنند. در این مقاله سعی شده با واکاوی تراجم موجود در الفهرست شیخ طوسی و رجال النجاشی و بررسی اسناد و طرق موجود در آنها، سیر انتقال میراث مکتوب در میان شهرهای مهم شیعه نشین باز شناخته شود تا از این گذر، روند شکل گیری مکاتب بزرگی چون قم، بغداد و خراسان آشکار گردد و واسطه های انتقال کتب میان مدارس حدیثی و مشایخ اجازه هر منطقه شناسایی شوند.
Since Shiite hadith is found more in books and collections and less in oral narrations it can be said that there is an inseparable link between hadith books and establishment of the early hadith schools، in different regions of the Shiite World. Shiite scholars tried to bring the hadith books written by great traditionists from learning place into their hometown by their permission and license. The writers of this paper try to view the existing biographies in Shaykh Toosi's al-Fihrist and Najashi's Rijal and analyze its chain of documents، then come up with the written heritage of important cities dwelled by the Shiite and finally the process of formation of some great schools such as Qum، Baghdad، and Khorasan is put on view.