چکیده:
قرآن وجوه کمالیه مختلفی دارد که از جمله آنها حروف مقطعه است. در این حروف، اسراری است که کلید این اسرار در اختیار ائمه (ع) سپرده شده است و بر اساس آیه من عنده علم الکتاب، علم به بطن های قرآن در شب های قدر در اختیار امام زمان (ع) قرار داده می شود. اسم اعظم خدا را پیامبر (ص) و امام (ع) از همین حروف مقطعه استخراج می کنند.
در قرآن معارف توحیدی بسیاری وجود دارد که ازجمله آنها بداء است. کنه بداء اختیار کامل غیرمتناهی در لایتناهیت خداست یعنی معدوم را وجود دادن و موجود را معدوم کردن. قرآن کلام خداست و هر کلامی در شناختن صاحب کلام؛ قرآن، معلم پیامبر (ص) و امام (ع) است. در قرآن علم به عوالم دیگر مانند ملکوت، انوار، ارواح، اشباح، ذر و ... وجود دارد. علوم قرآن جمعی جملی است و تفصیل آن بر عهده اهل بیت (ع) می باشد و از آنجا که ائمه (ع) فرصت و مجال امامت و رهبری و بیان تفصیلی این علوم را پیدا نکردند بخش معظمی از علوم قرآن منتشر نشده است.
علوم قرآن با علوم بشری ازجمله علوم فلسفی تفاوت های بسیاری دارد که در این مقاله به برخی موارد اشاراتی شده است
خلاصه ماشینی:
"در این حروف،اسراری است که کلید این اسرار در اختیارائمه علیهم السلام سپرده شده است و بر اساس آیۀ{/من عنده علم الکتاب/}،علم بهبطنهای قرآن در شبهای قدر در اختیار امام زمان علیه السلام قرار دادهمیشود.
IB} لید واژه: {VKقرآن/علوم قرآن/ظاهر قرآن/باطن قرآن/معادجسمانی/کلام خدا/بداء/دنیا و آخرت/بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله/حروفمقطعه.
و هو هذه الآیة:«یمحو الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب»(9:ج 4،ص 97) به همین دلیل است که در روایت آمده است:«ما عبد الله عز و جل بمثل البداء»(9:ج 4،ص 107)امام رضا علیه السلام در مناظرۀ خود با سلیمان مروزی متکلم خراسانی،چندین آیه از قرآن را که دلالت بر بداء دارد،بیان میفرماید.
به تعبیر جناب دعبلخزاعی که در محضر حضرت رضا علیه السلام خواند: {Sمشردون نفوا عن عقر دارهم#کأنهم قد جنوا ما لیس یغتفرS}(9:ج 49،ص 242) گفتوگوی عمار یاسر با یکی از شخصیتهای مشهور صدر اسلام که علیرغمادعاهای فراوان،حتی حکم تیمم را از پیامبر نیاموخته بود،معروف است،که وقتیعمار،آیۀ{/«فتیمموا صعیدا طیبا»/}(نساء(3)43/)را برایش خواند،او پاسخ داد:نمیدانستم چنین آیهای در قرآن هست!(9:ج 30،ص 667) نکتۀ بسیار مهم این است که وجود این مشکل،پیامبر خدا صلی الله علیه و آله-که این وضع راپیشبینی کرده بود-تمام علوم را به صورت جمعی جملی یاد داده بود.
نکتۀ عجیبتر این است که آنچه پیامبر در 23 سال دورۀ نبوت خود بیان فرمود:خلاصۀ تمام آنها را در همان سال اول نبوت بیان داشت و با آموختن سورۀ حمد وسورۀ توحید و عباراتی مانند لا اله الا الله و الله اکبر،تمام حقایق را به مردم آموخت،اما به شکل کاملا فشرده."