چکیده:
یکی از مهمترین و حساسترین نهادهای یک جامعه دستگاه قضایی آن است. حفظ حقوق افراد،پیشگیری از وقوع جرم و برقراری عدالت در حقوق کیفری اهمیت ویژهای دارد که همواره مورد توجه فیلسوفان،جامعهشناسان و حقوقدانان قرار گرفته و سبب به وجود آمدن مکاتب مختلف کیفری گردیده است.
هدف این پژوهش کنکاش در حقوق جزایی اسلام و به دست دادن محورهای عدالت در آن است.بدین منظور قواعد کلی حاکم بر حقوق کیفری،أنس دادرسی کیفری،راههای اثبات جرم،چگونگی اجرای مجازات از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است و شاخصههای عدالت بیان گردیده است که اصل جاری در جای جای حقوق جزایی اسلام است.
خلاصه ماشینی:
"جنایتی که جانی مرتکب شده است تساوی کامل داشته باشد.
از اصول پذیرفته شده در نظام کیفری اسلام اصل تساوی در مجازات است،یعنی همه افراد در
باشد،اما عمل به این قاعده در مورد قوانین کیفری به معنی خاص آن حائز اهمیت و تأکید
جرم از مسئولیت کیفری مبرا هستند؛البته اگر تأدیب در مورد ایشان مؤثر و صلاح باشد به
اشتباه و جهل به موضوع و حکم در رفع مسئولیت کیفری مورد بحث است.
وقتی شخص مرتکب عملی میشود که جرم است باید به کیفیت
البته بر این قاعده کلی استثناءاتی وارد شده است.
در قانون آئین دادرسی کیفری به طور مشروح،این مقررات بیان شده است.
یکی از مصادیق عدالت قضایی در حقوق اسلامی،دقت نظر در کیفیت اثبات جرم است.
از افراد عادل و مورد اعتماد باشد و این نظر بیان علما اجماعی است.
صرف قسامه حکم داده نمیشود و این خود از مصادیق عدالت قضایی است،چرا که صرف قسم
در نظام قضایی اسلام،قصد افراد در ارتکاب جرم مورد توجه قرار گرفته است.
از مصادیق بارز عدالت قضایی،قوانین مربوط به کیفیت اجرای قصاص است.
اگر به کار بردن وسیله مسموم از روی عمد صورت گرفته باشد،با این که متصدی قصاص عضو
از احکام امضایی است اما در مورد مختلف با مبنا قرار دادن عدالت و جلوگیری از ظلم و ستم
به شرایط فردی و اجتماعی مجرم و نیز راههای اثبات جرم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
بر مجریان دستگاه قضایی است که این قوانین را به طور کامل و به بهترین وجه اجرا نمایند؛"