چکیده:
با توجه به نقش روزافزونی که جرایم « بدون بزه دیده» در تعیین سیاست جنایی کشورها، از جمله کشور ما دارد این تحقیق در جهت شناسایی این جرایم به عمل آمده است. در این تحقیق، پس از تبیین مفهوم این نوع جرایم و جایگاه آنها، ارتباطشان با سایر مقولههای سیاست جنایی از قبیل جریان دعوای کیفری، آمار جنایی، احساس ناامنی (ترس و نگرانی از جرم)، پیشگیری از جرم و عدالت ترمیمی توضیح داده شده است. عناصر سه گانه بزه دیده، رضایت و خسارت که در شناخت جرایم بدون بزه دیده نقش کلیدی دارند نیز مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است، همچنین رابطه جرایم بدون بزه دیده با مقوله اخلاق و محدوده آزادی در اخلاق عمومی مورد بررسی نگارندگان مقاله واقع شده است و با توجه به تحولات حقوق کیفری ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحت تأثیر فقه کیفری اسلام، و ورود مقوله هایی چون حقا... و حدود الهی به حوزه قوانین جزایی، نویسندگان مقاله بر اساس طبقهبندی جدید جرائم، مصادیق جرایم بدون بزه دیده را در نظام فعلی حقوق کیفری ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهاند و به منظور بررسی تطبیقی، نظر حقوقدانان امریکایی در مورد مصادیق جرایم بدون بزه دیده مورد توجه قرار گرفته است. نگارندگان براین امر تأکید کردهاند که به کار بردن اصطلاح رایج جرایم « بدون بزه دیده» در این جرائم، صحیح نیست و مناسبتر است حسب مورد از اصطلاحاتی چون «جرایم توافقی» یا «جرایم بدون بزه دیده معین» ، استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
"اما سؤال اساسیتر این است که «بزهدیده» صرفا منحصر به همین مورد است یا اینکه جرم میتواند بزهدیدگان دیگری هم داشته باشد؟ آیا هنگامی که جرم «تجاوز به عنف» 1 علیه یک زن صورت میگیرد، تنها همان زن که مستقیما متحمل درد و رنج جسمی و روحی شده بزهدیده محسوب میشود و خانواده، همسر، پدر و مادر و فرزندان ـ حتی به طور غیرمستقیم ـ از وقوع این بزه متضرر و متأثر نمیشوند؟ آیا هنگامی که در یک محله یا در یک کوچه، جرم «ورود غیر مجاز به ملک دیگری» 2 و متعاقبا «قتل عمد» 3 واقع میشود فقط خود قربانی و اولیای دم او بزهدیده محسوب میشوند و اعضای دیگر فامیل، بستگان، دوستان و خصوصا اعضای آن محله و کوچه دچار هیچ گونه ترس و وحشت و ناامنی نمیشوند و به صورت غیر مستقیم بزهدیده به حساب نمیآیند؟ آیا هنگامی که کسی به خودش صدمه زده خود را مجروح یا حتی خودکشی میکند و خود را در دام اعتیاد میاندازد، چون شخص «ثالثی» مستقیما متحمل خسارت نمیشود، بنابراین بزهدیده هم وجود ندارد؟وآیا هنگامی که قواعد اخلاقی و هنجارهای مورد قبول جامعه زیر پا گذاشته میشود- به عنوان مثال، در یک جامعه دینی، به مقدسات مذهبی توهین میشود ـ چون شخص ثالث حقیقی مستقیما متحمل خسارت نمیشود بزهدیدهای وجود ندارد وآیا اعتراضات شدید اعضای جامعه به این نوع اعمال، در قالب محکوم کردن، تظاهرات و..."