خلاصه ماشینی:
"پیداست که تمام آموختههای ارکوازی نمیتواند به این آموزشها محدود شده باشد، زیرا با توجه به عمق و محتوای اشعارش ، بهویژه مناجاتنامه بایستی تحصیلات خود را مکتبها و مدرسههایی با سطوح بالاتر کامل کرده باشد و بر پایه پارهای شواهد، وی در حوزههای علمیه کربلا و نجف که مرکز عالم تشیع بوده و به فاصله اندکی از زادگاه شاعر قرار داشته کسب علم کرده است.
یاران چو طلا ژخم قال بوای25 راهی و رحمت لایزال بوای یان وارد و زید باویال بوای26 چشمهی هانی سه ونز سرویشه و میان گفت نه خیالم وینهی بیماران27 بننیننتای واو برج سرچشمهی هانی فارغ بکردای زمانهی فانی28 بنوشیای ژو آو پاک و زلاله ژو سرچشمه و حوض کوثر مثاله29 سیر بکردام نه خاک گرمسیر زمین جول جولان شون مال جمین30 جول جولانگ و جاهلی دیم جول پابر جام آوازه بوم31 برزی بلوان شوخی نور کو چوتم دیارن رو و یا نهم رو32 4 ـ زلیخام شوران و زلیخام ژچین: این دو قطعه شعر تغزلی را که باید با قید احتیاط از شاعر دانست، زیرا نسخه و روایتی محکم از آنها در دست نیست و تنها از یک منبع روایت شدهاند.
تأثیرپذیری و تأثیرگذاری شاعر داوری درباره این که شاعر تا چه میزان از دیگران تأثیر پذیرفته یا بر دیگران، تأثیر گذاشته است، دشوار میباشد زیرا همه آثار او به دست نیامده و آنچه برجای مانده بیشتر به دلیل عشق و علاقه مردم به حفظ مضامین مذهبی اشعار او بوده است اما بیتردید ارکوازی با آثار شاعران کردی سرای مناطق غرب کشور آشنا بوده است."