چکیده:
هدف از انجام این تحقیق،مطالعهء نقش رسانهها در اثرگذاری بر افکار عمومی توسط بازنمایی برخی از رخدادهاست.مورد مطالعهء این تحقیق،میزان تأثیرگذاری رسانههای خبری در شکلدهی افکار عمومی آمریکاییها و ایرانیها نسبت به یکدیگر است.از طریق مطالعهء افکار عمومی بخش کوچکی از ایرانیها و آمریکاییها،میتوان تا حدودی به نحوهء نگرش آنان نسبت به یکدیگر و میزان تأثیرپذیری آنها از رسانههای جمعی در شکلگیری این افکار پی برد.لذا تحقیق حاضر کوشیده است تا با مطالعهء کیفی و موردی تعدادی از ایرانیها و آمریکاییها که بیشتر آنان تحصیل کرده نیز بودند،به لایههای نگرشی آنان پی ببرد و با استفاده از «نظریهء بازنمایی»،نقش رسانههای جمعی در شکلدهی افکار عمومی را بسنجد. منظور از بازنمایی این است که یک رسانه هیچگاه ابزاری خنثی و یک میانجی بیطرف در ارائهء تصویر به حساب نمیآید؛زیرا رسانه،متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی به قدرت است.لذا بازنمایی حوادث توسط رسانهها-سوای بحث اخلاقی و غیراخلاقی بودن آن-دارای سوگیری ایدئولوژیک است و در راستای تضعیف یا تثبیت قدرت و گفتمان ویژهای گام برمیدارد.یافتههای حاصل از این تحقیق نشان میدهد که آمریکاییها بیشتر از ایرانیها تحت تأثیر رسانههایشان قرار دارند و رسانههای آمریکا بازنمایی منفی از ایران وایرانیان را ارائه میدهند.برایناساس شکلگیری فضاهای تعامل مستقیم بین این دو حوزه-در ساحتهای علمی،پژوهشی،و...-حوزه افکار عمومی آمریکایی را به مراتب بیشتر از حوزهء افکار عمومی ایرانی متأثر میسازد.
خلاصه ماشینی:
"در مطالعه افکار عمومی ایرانیهای بر پایه تماس،یافتهها حاکی از آن است که پاسخگویان ایرانی که به آمریکا سفر نکردهاند،با آمریکاییها بیشتر از طریق فضای مجازی ارتباط برقرار کردهاند که میتوان گفت در دهههای اخیر این نوع از ارتباط فرصت مناسبی را برای ارتقای روابط بین فرهنگی ایجاد کرده است و میتوان گفت که برای ایرانیها سریعترین راه برای ایجاد ارتباط با فرهنگهای دیگر محسوب میشود.
آن عده از افرادی که معتقدند سیاست آمریکا پس از واقعهء 11 سپتامبر تغییر کرده است، به عواملی نظیر تبلیغات زیاد آمریکا علیه ایران و کشورهای مسلمان،قدرتنمایی بیشتر آمریکا پس از این واقعه،نقطهء عطف در سیاستگذاریهای بین المللی آمریکا،استفاده از گزینهء حملهء نظامی برای مبارزه علیه تروریسم و سلطه بر منطقهء خاورمیانه استناد میکنند و عدهای نیز ارتباطی میان واقعهء 11 سپنامبر و تغییر سیاست آمریکا پس از آن نمیبینند و معتقدهد که جنگ گفتمان غالبی در آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم بوده است؛بنابراین،در هر برههای از زمان آمریکا به دنبال بهانهای برای ترویج این گفتمان ثابت است و واقعهء 11 سپتامبر فرصت و زمینهء مناسب برای آمریکاییها پیش آورد تا اهداف خود را در منطقهء خاورمیانه دنبال کنند که این را نمیتوان تغییر سیاست به حساب آورد.
در مطالعهء افکار عمومی ایرانیها بر پایهء نقش آمریکا در منطقه نیز پاسخهای ایرانیها بررسی شد که 04/89%ازپاسخگویان ایرانی معتقدند که نقش ایالات متحده در منطقه منفی است و 9/38%از پاسخگویان ایرانی بر این باورند که ایالات متحده نقشی مثبت در منطقه ایفا میکند و همچنین 94/81%از پاسخگویان ایرانی،گزینهء«هر دو»را برای ایالات متحده در منطقه انتخاب کردهاند."