چکیده:
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین عزت نفس و رضایت زناشویی بود.240 نفر از معلمان مدارس راهنمایی شهرستان ساوجبلاغ با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند،و به پرسشنامه رایت زناشویی 47 سوالی اینریچ(1997)و پرسشنامه عزت نفس 58 سوالی کوپر اسمیت(1967)پاسخ دادند. نتایج نشان داد که رابطه بین عزت نفس و رضایت زناشویی معلمان زن و مرد مثبت و مستقیم است،و سطح عزت نفس معلمان زن بیشتر از معلمان مرد است اما تفاوت بین رضایت زناشویی معلمان زن و مرد معنی دار نیست.بنابراین با توجه به اهمیت عزت ن فس و ارتباط آن با رفتار و اعمال انسان خصوصا"در بعد خانوادگی به ویژه تاثیر آن بر رضایت زناشویی لازم است بستری مناسب برای پرورش آن فراهم گردد.
خلاصه ماشینی:
"2008 Autumn,Vol. 2 No. 4(8),701-712 رابطه بین عزت نفس و رضایت زناشویی معلمان مدارس راهنمایی
اما تفاوت بین رضایت زناشویی معلمان زن و مرد معنی
کوپر اسمیت3(1997)در پژوهشهای خود به این نتیجه رسید که عزت نفس بالا فرد را در
بالا و وقتی نتیجه این ارزیابی منفی باشد دارای عزت نفس پایین است.
با توجه به تاثیر عزت نفس بر رضایت زناشویی در این پژوهش نیز فرضیههای
1-عزت نفس با رضایت زناشویی معلمان رابطه دارد.
2-سطح عزت نفس معلمان زن بیشتر از معلمان مرد است.
3-میزان رضایت زناشویی معلمان زن و مرد متفاوت است.
پژوهشهای متعددی برای سنجش رضایت زناشویی استفاده شده است.
(1997)که از این پرسشنامه برای بررسی رضایت زناشویی استفاده نمودهاند،معتقدند این
زناشویی و عزت نفس معلمان زن و مرد،معلمان مرد
و همچنین نمرهء کل رضایت زناشویی و عزت نفس در سطح 01/0 معنیدار است.
آزمون t مستقل در رابطه با سطح عزت نفس و رضایت زناشویی معلمان زن و مرد
اما تفاوت میزان رضایت زناشویی معلمان زن و مرد
یافتههای این پژوهش نشان میدهد رابطه بین عزت نفس با رضایت زناشویی معلمان زن و مرد
نفس دارد و رضایت زناشویی حاصل مبادله رفتارهای پاداشبخش منبعث از عزت نفس بالا
Francis James در پژوهشی تختی(1380)به این نتیجه رسید که رابطه بین رضایت زناشویی زنها با سطح
عزت نفس باعث میشود فرد احساس کند عضو باارزش خانواده خود و از محبت و احترام
و از طرفی نقشی که عزت نفس بر رضایت زناشویی دارد پیشنهاد میشود در
زوجهای خشنود،پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیتمعلم."