چکیده:
آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی،از نقش و جایگاه مهمی در جامعه برخوردار است.نقطهی آغازین تحلیلهای جامعهشناسی آموزش و پرورش،بررسی نظام اجتماعی مدرسه متأثر از نظریات پارسونز است.مدل کارکردهای چهارگانهی نظام اجتماعی پارسونز (AGIL) ،زمینهای مناسب(از نظر جامعهشناسی)،برای تحلیل بهرهوری نیروی انسانی معلمان مدارس فراهم مینماید.
مصادیق مؤلفههای چهارگانهی پارسونزی برای بهرهوری نیروی انسانی در آموزشو پرورش،شامل:نوآوری،تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی(روحیه)میباشند. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است.دادهها از بین معلمان دبیرستانهای دولتی دخترانه و پسرانه/نواحی پنجگانه شهر اصفهان گردآوری شده است. روشهای آماری پژوهش شامل تحلیل توصیفی یک متغیره(شاخصهای آمار توصیفی)،دو متغیره و تحلیلهای استنباطی(آماره آزمون t ،ضریب همبستگی r پیرسون،تحلیل واریانس یک راهه)خواهد بود.
در راستای مدل نظری پارسونزی،بهرهوری نیروی انسانی مدارس شهر اصفهان،به ترتیب مربوط به مؤلفههای نوآوری،سلامت سازمانی و رضایت شغلی بوده و بهرهوری نیروی انسانی در زمینه تعهد سازمانی در کمترین میزان قرار گرفته است.اگرچه تفاوت معناداری در میزان بهرهوری بین معلمان مرد و زن،به نفع معلمان زن مشاهده شده،و لیکن تفاوت معناداری در بین سطوح مختلف تحصیلات معلمان و همچنین بین نواحی پنجگانه آموزشی شهر اصفهان مشاهده نشده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3(ب)-توزیع فراوانی سطوح اثربخشی مدرسه به تفکیک جنس در مدارس (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)تحلیل استنباطی(آزمون فرضیات تحقیق) تحلیل تفاوتها یافتههای پژوهش،معرف آن است که تفاوت معناداری در میزان نوآوری میان معلمان مرد و زن وجود ندارد؛به گونهای که آمارهی آزمون t ،دارای سطح معناداری بزرگتر از 5 درصد محاسبه شده است(911/- (Sig ؛لیکن در خصوص سه مؤلفهی دیگر بهرهوری نیروی انسانی، دادهها گویای آن است که تفاوت معناداری در میان مؤلفههای سهگانهی تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی(روحیه)وجود داشته است و آماره آزمون t ،در خصوص سه مؤلفهی مورد نظر،دارای سطح معناداری بسیار قابلقبولی میباشد.
در مطالعهی حاضر،با تأکید بر رویکرد نظری پارسونز (AGIL) ،مؤلفههای بهرهوری نیروی انسانی مدارس در سطح معلمان شامل:نوآوری (A) تعهد سازمانی (G) رضایت شغلی (I) و سلامت جدول 8-میانگین نمرات به تفکیک سطوح سهگانه و مؤلفههای چهارگانهی بهرهوری نیروی انسانی (نتایج نهایی آزمون F تحلیل واریانس یکراهه) (به تصویر صفحه مراجعه شود) سازمانی(روحیه) (L) در نظر گرفته شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3-آزمون مدل پارسونزی اثربخشی سازمانی مدارس شهر اصفهان به تفکیک مؤلفه و میانگین رتبه پیرو سؤال تحقیق و در راستای مدل پارسونزی،یافتهها معرف آن است که روابط معناداری بین هرکدام از مؤلفههای چهارگانه به طور جداگانه با کل بهرهوری نیروی انسانی معلمان مدارس وجود داشته است.
در راستای سؤالات (اهداف)تحقیق،تحلیل عاملی معرف آن است که چهار مؤلفهی نوآوری،تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی(روحیه)،در یک عامل قابل تقلیل هستند که عامل مذکور را میتوان شاخص بهرهوری نیروی انسانی معلمان مدرسه نامید و این نتیجه در راستای مدل نظری مقاله میباشد؛چرا که بر اساس رویکرد کارکردهای نظام اجتماعی پارسونز،لازمهی بهرهوری نیروی انسانی معلمان مدارس،تحقق چهار کارکرد اساسی و حیاتی انطباق،کسب هدف،یگانگی و حفظ الگوها میباشد."