چکیده:
زمینه:این مقاله با تفکیک دو مفهوم«اخلاقیات»و«اخلاق»در پی آن است که به ابعاد و زمینههای کاربرد مقولهء اخلاق در رسانه بپردازد.بر این اساس مقاله،اصول بنیادین تأثیرگذار در اخلاق رسانه و عوامل برون رسانهای مؤثر در ساخت و نقش آن مورد بررسی قرار میدهد و با تکیه بر نظریهء هنجاری مسؤولیت اجتماعی،مقولهء اخلاق رسانه را فراتر از مفهوم فردی اخلاقی در اخلاق روزنامهنگاران،منفرد میبیند.
روش کار:دو منبع از آخرین منابع درباره«اخلاق رسانه»و«اخلاق روزنامهنگری»از«دایرهء المعارف بین المللی ارتباطات»مبنای بررسی و نقد این دو مفهوم قرار گرفته است،همچنین،با مروری بر سایر منابع معتبر فارسی و انگلیسی چارچوب مفهومی جدیدی برای پژوهشهای اخلاقی در حوزهء رسانهها و تدوین مقررات اخلاق حرفهای عرضه شده است.
نتیجهگیری:این مقاله تغییر هستهء مرکزی اصول اخلاقی رسانه را از تمرکز بر روزنامهنگاران به تمرکز بر نهادها از جمله نهادهای رسانهای،دولتها و نهادهای بین المللی لازم میداند و بر آن اساس،چارچوبی برای تدوین مقررات اخلاق کاربردی در قالب اخلاقشناسی حرفهای ارائه میدهد، چارچوبی که با تکیه بر چهار اصل آگاهی عمومی،آزادی مطبوعات،بیان حقیقت و احترام به حیثیت فردی و زندگی خصوصی میتواند فضاهای متکثر و متنوع رسانهای را دربرگیرد.
خلاصه ماشینی:
"روش کار:دو منبع از آخرین منابع درباره«اخلاق رسانه»و«اخلاق روزنامهنگری»از«دایرۀ المعارف بین المللی ارتباطات»مبنای بررسی و نقد این دو مفهوم قرار گرفته است،همچنین،با مروری بر سایر منابع معتبر فارسی و انگلیسی چارچوب مفهومی جدیدی برای پژوهشهای اخلاقی در حوزۀ رسانهها و تدوین مقررات اخلاق حرفهای عرضه شده است.
نتیجهگیری:این مقاله تغییر هستۀ مرکزی اصول اخلاقی رسانه را از تمرکز بر روزنامهنگاران به تمرکز بر نهادها از جمله نهادهای رسانهای،دولتها و نهادهای بین المللی لازم میداند و بر آن اساس،چارچوبی برای تدوین مقررات اخلاق کاربردی در قالب اخلاقشناسی حرفهای ارائه میدهد، چارچوبی که با تکیه بر چهار اصل آگاهی عمومی،آزادی مطبوعات،بیان حقیقت و احترام به حیثیت فردی و زندگی خصوصی میتواند فضاهای متکثر و متنوع رسانهای را دربرگیرد.
در مقام کنشگر رسانهای،«مسئول بودن»به چه معناست؟روزنامهنگاران چگونه میتوانند میان نیاز به حساسیت دریافت اطلاعات با مسئولیت ارائه تصویری دقیق و جامع از رخدادها تعادل ایجاد کنند؟ در حوزه روابط عمومی،وقتی منافع مشتریان تجاری در تعارض با ارزشهای حرفهای خدمات عمومی و اصل شفافیت قرار میگیرد، چه باید کرد؟خوانندگان روزنامهها و بینندگان تلویزیونی چگونه میتوانند از سازمانهای خبری انتظار داشته باشند که بدون ممیزی اخبار،کمترین آسیب روحی و روانی در جریان پخش اخبار به مردم وارد شود؟اینها نمونههایی از پرسشهای مطرح در حوزه اخلاق رسانه است.
به این ترتیب اخلاق رسانهای جهانی را میتوان در قالب چهار دسته از مسئولیتها و آزادیهای انتقادی مورد بحث و بررسی قرار داد: اول:آزادی در قبال دولت و فشارها و ممیزیهای نهادی؛ دوم:آزادیهای انجام وظایف حرفهای در زمینه آگاهی،آموزش و سرگرمی مردم در بالاترین سطح کیفی ممکن؛ سوم:مسئولیت در قبال وظایف حرفهای دقت،صحت،بیطرفی و رعایت منزلت و حقوق بشر؛ چهارم:مسئولیت در قبال پیشبرد ارزشهای دموکراتیک آزادی بیان،جریان آزاد اطلاعات،دسترسی برابر به رسانهها و اطلاعات، تنوع و کثرتگرایی،تعادل و توازن،شفافیت و پاسخگویی21 ."