چکیده:
مدیران کارآفرین برای دستیابی به موفقیت شرایط و ویژگیهایی دارند که آنها را از سایر مدیران متمایز میسازد.این عوامل را میتوان در طبقات و دستهبندیهای مختلف مورد مطالعه قرار داد که از آن جمله میتوان به عوامل شخصی و فردی مدیران نظیر سن،سطح تحصیلات،میزان برخورداری از حمایتهای اجتماعی نام برد.همچنین عوامل دیگر همچون عوامل محیطی، ساختاری و روانشناختی بر میزان موفقیت مدیران کارآفرین تأثیر میگذارند.موفقیت مدیران کارآفرین در صنایع غذایی سبب خودکفایی کشور و زمینهساز صادرات به سایر کشورها خواهد شد.به همین سبب این مطالعه سعی در شناخت عوامل موثر بر موفقیت مدیران کارآفرین در صنایع غذایی کوچک و متوسط شهر تهران به عنوان پایتخت کشورمان دارد. جامعه آماری پژوهش عبارتند از کلیه مدیران کارآفرین که حد اقل به مدت 5 سال در عرصه تولید مواد غذایی در شهر تهران فعالیت داشته و نمونهگیری به روش تصافی طبقهای صورت گرفته است.تعداد 68 نفر از مدیران صنایع غذایی(40 مدیر صنایع کوچک و 28 مدیر صنایع غذایی متوسط)در تحقیق مشارکت نمودند. به منظور جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه استفاده شده است.برای توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی از درصد استفاده میشود.همچنین روش آمار مورد استفاده در این مقاله رگرسیون چندگانه میباشد که سهم هریک از متغیرهای تحقیق را در پیشبینی موفقیت مدیران کارآفرین مشخص میکند.نتیجه به دست آمده نشان میدهد که بین هر یک از مولفههای روانشناختی،ساختاری،محیطی و موفقیت رابطه وجود دارد و از طریق آن میتوان موفقیت مدیران کارآفرین را پیشبینی کرد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شناخت عوامل موثر بر موفقیت مدیران کارآفرین در صنایع غذایی کوچک و متوسط ایمان شفیعی1 چکیده مدیران کارآفرین برای دستیابی به موفقیت شرایط و ویژگیهایی دارند که آنها را از سایر مدیران متمایز میسازد.
به همین سبب این مطالعه سعی در شناخت عوامل موثر بر موفقیت مدیران کارآفرین در صنایع غذایی کوچک و متوسط شهر تهران به عنوان پایتخت کشورمان دارد.
اهداف کاربردی نتایج این تحقیق میتواند مورد استفاده برنامهریزان و سیاست گذاران حوزه صنایع غذایی کوچک و متوسط و نیز مدیران این واحدهای صنعتی و همچنین پژوهشگاهها و پژوهشکدههای مرتبط با موضوع کارآفرینی و بهرهوری قرار گیرد.
عوامل موثر: در این تحقیق منظور از عوامل موثر عبارتست از متغیرهایی که براساس ادبیات موجود در زمینه کارآفرینی بر موفقیت کسب و کارهای کارآفرینانه در بین مدیران صنایع غذایی کوچک و متوسط تأثیرگذار میباشد.
در این قسمت پیشنهادهای برگرفته از نتایج تحقیق ارائه میگردد: 1-پیشنهاد میشود مدیران صنایع غذایی ضمن فراگیری آموزشهای مربوط به کارآفرینی،استعدادهای خود را در این زمینه شناسایی و بارور نموده و با ابعاد مختلف کارآفرینی آشنا شوند.
پیشنهاداتی برای پژوهشهای بعدی: 1-پیشنهاد میشود با انجام پژوهش به بررسی و مطالعه چالشها و موانع کارآفرینی در حوزه صنایع غذایی پرداخته شود تا ضمن شناسایی مهمترین موانع و مشکلات موجود در این زمینه،نسبت به رفع موانع فوق اقدام گردد.
متأسفانه تحقیقات نسبتا اندکی پیرامون موضوع کارآفرینی در صنایع غذایی انجام شده است و عمده تحقیقات در حوزه ویژگیهای کارآفرینان انجام شده،لذا یافتن و مطالعه متون مرتبط با تحقیق کار دشواری است و با توجه به نیاز ترجمه متون خارجی بود که عملا این موضوع وقتگیر و زمانبر بود."