The research، introducing the basics of the Total Quality Management System (TQM)، proceeds to study the feasibility of its application in the Cooperative Administration of Khorasan-e-Razavi Province in 2007. Being of a survey type، it uses questionnaire as data-collection instrument which comprises five-choice Likert Scale. The statistical population includes all senior and middle-level managers، experts and employees of the Cooperative Administration out of whom Random Stratified Sample of 31 persons was taken. T- Student test was employed to compare mean figures with the total mean in view of the scale being an interval one.
Findings show that senior and middle-level managers، unlike employees، do not strongly approve of TQM system. Also، not many experts familiar with TQM are available. All the three groups included in the sample، have shown a reluctant stance towards problem-solving through group-building and collective action or Team-work. The managers not taken into consideration the motivational mechanisms to encourage participation by the employees; and lastly to encourage participation by the employees، no significant financial support has been devoted to setting up TQM.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق حاضر به بررسی امکان استقرار TQM در اداره تعاون استان خراسان رضوی با استفاده از اصول 8 گانه TQM و نقش مدیران ارشد،میانی و کارکنان پرداخته شده است.
همچنین تمامی 8 اصل TQM -که سؤالاتی برمبنای آن در پرسشنامه طراحی شده است-به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت تا فرضیه اصلی تحقیق(امکان استقرار سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در اداره کل تعاون خراسانی رضوی)آزمون گردد.
نتایج پس از بررسی و تحلیل آماری پرسشنامه مربوط به مکان استقرار TQM در اداره کل تعاون خراسان رضوی،نتایج زیر به دست آمد: 1.
مدیران ارشد و میانی مشارکت زیادی در فعالیتهایی میکنند که بهبود کیفیت را در این سازمان دولتی به دنبال دارد.
تعیین اهداف بلندمدت از سوی مدیران ارشد برای بهبود کیفیت در این سازمان دولتی در حد قابل قبول نمیباشد.
استفاده از سازوکارهای انگیزشی مناسب جهت تقویت روحیهء همکاری و مشارکت کارکنان و مدیران میانی در بهبود وضعیت سازمان نیز پیشنهاد میگردد.