خلاصه ماشینی:
"در آن ابیات به حوادث و کشمکشهایی که در هشر مکه روی داده و ظاهرا خود شاعر ناظر بر آنها بوده اشاره شده است، که ذیلا نقل میشود: گر حرم خون گرید از غوغنای مکه حق اوست کز فلاخنشان فراز کعبه غضبان آمده برخلاف عادت از اصحاب فیل است ای عجب بر سر مرغان کعبه سنگ باران آمده مکیان چون ماکیانی بر سر خود کرده خاک کز خروس فتنهشان آواز خذلان آمده بوقبیس آرامگاه انبیا بوده مقیم باز غضبان گاه اهل بغی و عصیان آمده کرده عیسی نامی از بالای کعبه خیبری واندر او مشتی یهودی رنگ فتان آمده زود بینام از جمال کعبهء مریم صفت خیبر وارون عیسی گرد ویران آمده من به چشم خویش دیدم کعبه را کز زخم سنگ اشکبار از دست مشتی نابسامان آمده کرده روح القدس پیش کعبه پرها را حجاب تا بر او آسیب سنگ اهل طغیان آمده بوقبیس از شرم کعبه رفته در زلزال خوف کعبه را از روی ضجرت رای نقلان آمده24 شخصیت مورد اشارهء قصیده عیسی است که لحن خاقانی در مورد وی اهانتآمیز است و او عامل حوادث تأسفانگیز کعبه بوده است.
خاقانی در قصیده خود به این کشمکشها اشاره دارد و اما دلیل گریختن قاسم به کوه ابو قبیس شاید وجود قلعهای بوده که خاندان هاشم(الهواشم)ساخته بودند و احتمالا عیسی بانی این قلعه بوده با توجه به این بیت خاقانی، کرده عیسی نامی از بالای کعبه خیبری واندر او مشتی یهودی رنگ فتان آمده که با این اظهار صریح در مورد بنای قلعه به دست عیسی،در بیت بعد باید خیبر وارون عیسی کرد«خیبر عیسی کرد»یعنی عیسی ساخته،خوانده شود."