خلاصه ماشینی:
"یکی دیگر از اقوال مختلف دربارۀ آیۀ مزبور که سید رضی بیان کرده17، اینست که گفته شود:در عبارات این آیه،تقدیم و تأخیر وجود دارد و گویا خدای سبحان گفته است: {/«شهد الله قائما بالقسط:انه لا الا الا هو،/}و معنی چنین عبارتی اینست:«انه أعلم الخلق-بعد له و احسانه الیهم-انه لا اله غیره یفعل ذلک بهم».
و نیز طاعنان گفتهاند که فایدۀ تکرار جملۀ«و یحذرکم الله نفسه» در آیۀ مورد بحث(/28آل عمران)و در یک آیۀ بعد از آن(/30آل عمران) چیست؟ سید شریف رضی در جواب اینان گفته است21: این تکرار،نه تنها قبیح نیست بلکه زیبا و بلیغ هم هست؛زیرا در دو مورد متفاوت است مورد نخستین،تحذیر افراد است برعقاب از موالات با کافران.
نوشته است30:برخی از طاعنان و اشکالتراشان گفتهاند که«واو»در جملۀ{/«و لو افتدی به»/}زائد است و اگر نمیبود،بهتر بود،در صورتی که به اعتقاد مبرد[به نقل سید رضی در صفحۀ 166 حقائق التأویل]هیچ حرفی از حروف در قرآن مجید،نیامد مگر آنکه مفید فایدهای باشد،همان طوری که خوانندۀ ناآگاه و کماطلاع،مثلا میگوید:در آیۀ 52 سورۀ ابراهیم {/«هذا بلاغ للناس و لینذروا به...
سید شریف رضی،نوشته است45:تکرار کلمۀ«الله»برای تفخیم و تأکید است و در زبان عربی وقتی که کلمه تکرار شود،تفخیم و تعظیم آن کلمه،مورد نظر است،همان طوری که در آیۀ 59 سورۀ بقره،کلمۀ «الذی»برای مبالغۀ بیشتر ذکر شده و قرآن گفته است:{/«فبدل الذین/} {/ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من المساء بما کانوا یفسقون»/}در صورتی که امکان داشت،گفته شود:«..."