خلاصه ماشینی:
واقع شود و بداند که کلمۀ«منافع»در آیه شامل انواع خیرات است و تمام مسائل مادی و معنوی دنیاوی و اخروی را دربر میگیرد و سخن معروف پیامبر اکرم را در حجة الوداع که گفته است:«ایها الناس!ان ربکم واحد و ان&%07652FODG076G% اباکم واحد و کلکم لآدم و آدم من تراب{/«ان اکرمکم عند الله اتقاکم/} و لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی...
حج رونده باید سالک الی الله باشد،یعنی از منازل شهوات و مشتهیات نفسانی و لذات جسمانی عبور کند و از لباس صفات بشری خود را منخلع کند و تعینات خودی را کنار بگذارد و پردههای پندار را بدرد و به قول شیخ محمود شبستری: {Sمسافر آن بود کو بگذرد زود#ز خود صافی شود چون آتش از دودS} شرح گلشن راز ص 240 حج رونده،اگر تربیت روحانی نیابد و نفس او مهذب نشود، مصداق شعر ناصر خسرو واقع شده که گفته است: {Sرفته و مکه دیده آمده باز#محنت بادیه خریده به سیم{o*o}S} شاید بتوان گفت:قربانی کردن خود رمزی است،برای کشتن نفس اماره و از میان بردن انانیت و خودبینی و کبر و غرور.
»/} آیۀ /197بقره که وقت حج را در ماههای معین دانسته و در دنبالۀ آن بیان کرده که هرکه با إحرام و شروع به مناسک حج در آن ماهها،حج را بر خود واجب کند نباید که با زنان درآمیزد و نباید گناه مرتکب شود و نباید در حج به جدال برخیزد،نکتۀ جالب توجه درآیۀ مورد بحث [بقره197/]بخش پایانی آیه است که خدا گفته است:{/«...
آیۀ 200 سورۀ بقره چنین است:{/«فإذا قضیتم مناسککم فاذکروا الله کذکرکم آباءکم أو أشد ذکرا فمن الناس من یقول ربنا آتنا فی الدنیا و ما له فی الآخرة من خلاق»/}.