چکیده:
هدف اصلی این مطالعه،بررسی رابطهی کتابخوانی و رشد اجتماعی دانشآموزان است.جامعهی آماری این پژوهش همهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش اردبیل در سال تحصیلی 89-1388 بودند.حجم نمونهی این مطالعه 640 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد.ماهیت موضوع و اهداف مطالعه ایجاب میکرد که از روش تحقیق همبستگی استفاده شود.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامهی محقق ساخته،آموزش رشد اجتماعی و تست ریون است.نتایج تحلیلهای آماری نشانگر آن بود که در دانشآموزان کلاس پنجم مطالعهی کتابها و مجلات تخیلی،تاریخی و ورزشی پیشبینیکنندهی مثبت و کتابهای پلیسی پیشبینیکنندهی منفی و معنادار رشد اجتماعی بود و در دانشآموزان سوم راهنمایی نیز کتابها و مجلات علمی و ورزشی پیشبینی کنندهی مثبت و کتابهای شعر پیشبینیکنندهی منفی و معنادار رشد اجتماعی بود. همچنین تفاوتهای جنسیتی نیز در مطالعهی کتابها به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای استنباطی سؤال اول:علاقه به کدام دسته از کتابهای غیر درسی توانایی پیشبینی رشد اجتماعی دانشآموزان پسر را بیشتر دارد؟ جدول شماره 1:پیشبینی رشد اجتماعی دانشآموزان پسر براساس کتابهای مورد علاقه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول شمارهی 1 نشان میدهد r تعدیل شده 0/31 میباشد،7/37- f معنیدار است(0/1000> p ).
سوال اول پژوهشی این بود که کدام دسته از کتابهای غیر درسی توانایی بیشتری در پیشبینی رشد اجتماعی دانشآموزان پسر را دارند؟ با توجه به نتایج،کتابها و مجلات ورزشی،مذهبی و تاریخی بهطور مثبت و کتابهای تخیلی و پلیسی(جنایی)بهطور منفی میتوانند رشد اجتماعی دانشآموزان را پیشبینی کنند.
سوال سوم این بود که کدام دسته از کتابهای غیر درسی توانایی بیشتری در پیشبینی رشد اجتماعی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی دارند؟ نتایج نشان داد که کتابها و مجلات تخیلی،تاریخی و ورزشی بهطور مثبت و کتابهای پلیسی(جنایی)بهطور منفی میتوانند رشد اجتماعی دانشآموزان را پیشبینی کنند.
همانطور که در تبیین نتایج مربوط به سؤال اول ذکر شد،داستانهای پلیسی و جنایی به دلیل فراهم آوردن الگوهای منفی و ترویج پرخاشگری در دانشآموزان میتوانند زمینهی ناسازگاری کودک را مهیا سازند؛اما تفاوت در پیشبینیهایی که از طریق کتابها و مجلات تخیلی در زمینهی رشد اجتماعی در دانشآموزان پایههای پنجم و دانشآموزان پسر وجود دارد،شاید به این موضوع برگردد که محتوای داستانهای تخیلی مورد علاقهی دو گروه متفاوت است.
سوال چهارم این بود که کدام دسته از کتابهای غیر درسی توانایی بیشتری در پیشبینی رشد اجتماعی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی را دارند؟ با توجه به نتایج،کتابها و مجلات علمی و ورزشی بهطور مثبت و کتابهای شعر بهطور منفی میتوانند رشد اجتماعی دانشآموزان را پیشبینی کنند."