چکیده:
در فرآیند شخصیتشناسی امام مهدی(، بحث دربارۀ رتبه و مقام امامت آن حضرت مطرح است. رتبۀ امامت حضرت مهدی( مانند سایر ائمه( برتر از رتبه نبوت و رسالت است. این معنا از یکسو، با تأمل در مفاد آیۀ امامت حضرت ابراهیم( و از سوی دیگر از سیرۀ حضرت عیسی( در اقتدا به امام مهدی( و پیروی از ایشان در عصر ظهور اثبات شدنی است.با درک رتبۀ امامت حضرت مهدی( حدیث «من مات و لیس علیه إمام فمیتته میتة جاهلیة» (کلینی، 1388: ج1، 376) و احادیث شبیه به آن، که در مصادر فریقین نقل شدهاند، ژرف و واقعبینانه معنا میشوند
The issue of rank and rating Imam Mahdi in the process of discovering his personality is beyond the rank of the other Imams. The rank of him is prophetic mission. This is evidenced in the verse of Imamate in Abraham’s method of following and also in Jesus method in the era of return. Understanding the Hadith of Hazrat Mahdi that says "whoever dies without knowing his Imam has died like a death in the ignorance era" and sayings like that، which are quoted in Fariqain infinitives، are profound and realistic sense.
خلاصه ماشینی:
"حدیث مرحوم کلینی از طرق محمد بن یحیی از احمد بن محمد عن ابییحیی الواسطی از هشام بن سالم و درست بن ابیمنصور از امام صادق( است که چنین نقل میکند: و قد کان إبراهیم( نبیا و لیس بإمام حتی قال الله: (إنی جاعلک للناس إماما قال و من ذریتی( فقال الله: (لا ینال عهدی الظالمین( من عبد صنما أو وثنا لا یکون إماما؛ همانا حضرت ابراهیم( پیامبر بود، ولی امام نبود، تا آنکه خداوند فرمود: «من تو را پیشوای مردم قرار دادم.
باز مرحوم کلینی از امام رضا( همین مضمون را از طریق «ابومحمد القاسم بن العلاء رفعه عن عبدالعزیز بن مسلم» چنین نقل کرده است: إن الإمامة خص الله عز و جل بها إبراهیم الخلیل( بعد النبوة و الخلة مرتبة ثالثة و فضیلة شرفه بها و أشاد بها ذکره فقال: (إنی جاعلک للناس إماما( فقال الخلیل( سرورا بها: (و من ذریتی(؟ قال الله تبارک و تعالی: (لا ینال عهدی الظالمین(؛ (کلینی، 1388: ج1، 198) همانا خداوند بلند مرتبه، ابراهیم خلیل را پس از نبوت و خلت در مرتبۀ سوم، به امامت نایل کرد و به این فضیلت تشرف داد و به وسیلۀ آن، نام حضرت را بلندآوازه کرد، به اینکه فرمود: «من تو را پیشوای مردم قرار دادم."