خلاصه ماشینی:
"موضوع این همایش«اخلاق»است و برخلافبسیاری از موضوعاتی که مطرح میشود و دامنهییمحدود دارد،فلسفه اخلاق از آن دسته موضوعاتفلسفی است که دامنه گستردهیی دارد و مسائلبسیاری در آن هست که هنوز دربارۀ آنها بحثنشده یا آنچنانکه باید بحث نشده است.
گاهی برخی اعتراض میکنند که چرا در میان مسائلفلسفی،مسئله اخلاق آنگونه که در یونان یا بعد ازیونان مطرح بوده در فلسفه اسلامی مطرح نشدهاست؟دلیلش اینستکه درخشش فرهنگ اسلامیو اخلاق در اسلام و ریشههای فلسفی آن(کهگاهی قرآنی و گاهی عقلی استدلالی است)بقدریچشمگیر بود که آن مباحث را تحت تأثیر قرار داد.
حکمت اسلامی مباحثبسیار خوبی دارد و البته بحث از اخلاق هم یکضرورت اجتماعی است و ما باید بدانیم که بطورکلی یکی از سه عنصر سازنده انسانیت انسان،اخلاق است؛یعنی اگر حقیقت و ذات انسان را بهسه بخش علم و اندیشه،وروح تقسیم کنیم،اخلاقبه بخش روح مربوط میشود و شرافت روح بیش از(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)اندیشه و اندیشه بیش از دانش است.
در اینجا مجالی نیست که در اینباره بطورگسترده بحث کنم،اما این زمینهیی است برایمطالعه فضلا و دقت آنها و باید در آن دقت کنند کهبین فضیلت در اخلاق اسلامی و فضیلت در یونانتفاوت بسیاری وجود دارد.
آیا تسلیمدر مقابل ضارب که در مسیحیت آمده با جبران آنعمل به همان اندازه،که در اسلام آمده،حد وسطهستند؟ارسطو با حد وسط نتوانست مسئله اخلاقرا حل کند و ابن سینا کاملا به این مسئله واقف بود،برای همین کتابی ننوشت و برای همین اخلاق درجهان غرب هنوز هم بسیار گوناگون است؛در حالیکهاخلاق،بومی نیست،جهانی و انسانی است."