چکیده:
قانون «اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» به عنوان یکی از تحولات اساسی در ساختار و مدیریت حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و نوعی تغییر خط مشی در این حوزه محسوب می شود و هدف مقاله تبیین نحوه تغییر این خط مشی است؛ برای تبیین یک رخداد (در این مقاله تغییر خط مشی) شیوه های پژوهش بسیاری وجود دارد. یکی از راه های متداول، تبیین یک پدیده به کمک نظریه ها است. برای این منظور، این مقاله تلاش می کند تا با بهره گیری از چارچوب جریان های چندگانه کینگدون تبیین کند که چگونه قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متحول شده است. براین اساس پژوهش نشان می دهد که چگونه جریان مسائل، جریان خط مشی ها و جریان سیاسی در شکل دهی تغییر خط مشی فوق به هم پیوند خورده اند و مشارکت کنندگان خط مشی چه نقشی در چنین پیوندی داشته اند و چگونه از فرصت پیش آمده در نتیجه این پیوند برای تصویب پیشنهادات خود استفاده کردند؛ وبه چه نحوی دریچه خط مشی و مسئله باز و باعث تسهیل روند تغییرات در این خط مشی شد. در نهایت مقاله ادعا می کند که این نظریه علی رغم برخی محدودیت ها، کاربردهای واضحی در تحلیل و تبیین فرایند تغییر قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد. با توجه به ماهیت و اهداف این پژوهش، برای انجام آن از شیوه تحلیل کیفی و روش موردکاوی استفاده شده است. همچنین برای جمع آوری و تحلیل داده ها، محققان از روش های کیفی (مصاحبه و بررسی مستندات) استفاده کرده اند.
The law of duties and organization of Ministry of Science، Research and Technology is seen as one of the important changes made in the structure and management of the science، research and technology area in Iran. In other words، it is policy change in this area and the purpose of this paper is to make clear how to change policy. There are various research methods to explain an event or phenomenon. One of these methods is to explain phenomena by applying theories. This paper tries to explain how the Law of Duties and Organization of the Ministry of Science، Research and Technology has been changed، by the multiple streams framework. On this basis، this research describes how the problems stream، policy stream and politics stream have been coupled together to form this policy change; What is the role of policy participants in such a coupling? How did they use this opportunity to approve their propositions? How is a policy window opened and policy changed? Finally، the research claims that this theory، in spite of some deficiencies، has clear applications for analyzing and explaining the process of changing the Law of Duties and Organization of the Ministry of Science، Research and Technology.
The Methodology used in this research is qualitative research based on a case study. Also، the authors have used qualitative methods (interview and documentation survey) to gather and analyze data.
خلاصه ماشینی:
"در برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادی،اجتماعی و فرهنگیکشور دولت جمهوری اسلامی ایران،ارادۀ خود را برای ایجادتحولات اساسی در این حوزه قرار داد؛وزارت فرهنگ وآموزش عالی به وزارت"علوم،تحقیقات و فناوری"تغییر نامیافت و برطبق مادۀ(99)همین برنامه وزارت مذکورمأموریت یافت تا بهمنظور انسجام بخشیدن به امور اجرایی وسیاستگذاری نظام علمی کشور،برنامهریزی،حمایت وپشتیبانی،ارزیابی و نظارت،بررسی و تدوین سیاستها واولویتهای راهبردی در حوزۀ تحقیقات و فناوری را برعهدهگیرد و نسبت به انجام اصلاحات لازم در اهداف،وظایف وتشکیلات خود اقدام نماید.
در این زمینه گامهایزیر برای انجام پژوهش طی شده است: گام اول:مطالعۀ پیشینۀ تحولات حوزۀ علوم،تحقیقات وفناوری،به ویژه بررسی عوامل و رخدادهای مؤثر بر اینتحولات از زمان تصویب قانون برنامۀ سوم توسعه تا تصویبقانون اهداف،وظایف و تشکیلات وزارت علوم،تحقیقات وفناوری در سال 1383.
وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،نقشآفرین اصلی در موردارائۀ راهکار برای نحوۀ تغییر خطمشی بود؛برطبق مادۀ 99قانون برنامۀ سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و سیاسی کشور،این وزارتخانه مأموریت یافته بود تا لایحۀ پیشنهادی خود رادر مورد اهداف،وظایف و تشکیلات با رویکردی که در اینمادۀ قانونی پیشبینی شده بود،ارائه دهد.
از آنجایی که هدف اینمقاله تحلیل و نقد و بررسی این نظریه نیست و مباحثمرتبط با آن،به اندازه ادبیات مربوط به کاربردهای آن وسیعاست،در نتیجه تنها کاربردهای این نظریه در مورد تغییرقانون"اهداف،وظایف و تشکیلات وزارت علوم،تحقیقاتو فناوری"بحث میشود: همانطوری که قبلا توضیح داده شد،در نظریۀ کینگدون سهجریان مستقل از همدیگر هستند و در موقعیتهای مهم این 3جریان به هم متصل میشوند و دریچۀ فرصتی برایبزرگترین تغییرات در خطمشی ایجاد میشود.
A. P ,reitabaS[4] ,scitiloP dna ecneicS lacitiloP ,"ssecorP yciloP eht ."