چکیده:
هدف این مطالعه شفاف سازی فضای همکاری های علمی-فنی شرکت های نانو در ایران از طریق بررسی کمی روابط شرکت ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و تحلیل وضعیت فعلی آنها است. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، اطلاعات و آمار محدودی از وضعیت شرکت های فناوری پیشرفته در دسترس است. از این رو انجام چنین مطالعاتی برای تصمیم گیری و سیاست گذاری بهینه توسعه فناوری ضروری است. این مطالعه شبکه همکاری تحقیق و توسعه شرکتهای نانو ایران را با استفاده از تئوری شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار داده است. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه با مدیران بیست و چهار شرکت نانو انجام شده تا ارتباطات و همکاری های تحقیق و توسعه آنها با دیگران استخراج گردد. سپس نقشه شبکه استخراج و بازیگران اصلی شناسایی شده اند. نتایج مطالعه نشان می دهد که 95% همکاری ها از نوع ارایه خدمات بوده تا همکاری راهبردی. همچنین مشخص شد که شرکت های نانویی ارتباطات کمی با گروه های صنعتی دارند و معمولا ترجیح میدهند محصولات خود را به مصرف کننده نهایی ارایه دهند تا در زنجیره تامین صنایع دیگر قرار گیرند. این مطالعه تصویر مناسبی از شبکه همکاری های تحقیق و توسعه شرکت ها برای سیاست گذاران و فعالان کسب و کار فراهم کرده و تقویت شبکه و توسعه همکاری های راهبردی را به منظور افزایش کارایی کلی شبکه توصیه می کند.
This study clarifies the scientific-technical cooperation environment of Iranian Nanotech companies via quantitative investigation of the relationships among companies and scientific and research centers and analysis of their current situation. There are limited information and statistics available about high-tech firms in developing countries like Iran. Therefore، conducting such research is necessary for optimal decision and policy making in this field. In this article، research and development cooperation network of Nanotech firms in Iran has been studied using social network analysis and expert judgment method. Data has been collected through interviews with managers of twenty-four Nanotech companies and their relationships with other organizations have been extracted. Then، the network map and prominent actors were identified. Results of the study show that 95% of cooperations were of the type of providing services and the remaining were strategic alliances. It was also revealed that Nanotech companies have little cooperation with industrial groups and prefer to provide products for end-usres over positioning themselves in the value chain of other industries. This study presents a proper image of research and development cooperation network of companies for policy makers and businesses and recommends strengthening and development of strategic alliances in order to enhance the overall efficiency of the network.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)سال سوم،شماره 3،بهار 1390 مطالعه فضای همکاریهای علمی-فنی شرکتهای نانو در ایران با استفاده از نظریهشبکههای اجتماعی و رجوع به خبرگان فاطمه صالحی یزدی1،محمد مهدی سپهری2*،محمد علی بحرینی3 1-کارشناس ارشد بازاریابی و تجارت الکترونیک دانشگاه تربیت مدرس/لولئا سوئد 2-دانشیار مهندسی صنایع،دانشگاه تربیت مدرس 3-کارشناس ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف کیده {IBهدف این مطالعه شفافسازی فضای همکاریهای علمی-فنی شرکتهای نانو در ایران از طریق بررسی کمی روابط شرکتها و مراکز علمی وتحقیقاتی و تحلیل وضعیت فعلی آنها است.
نتایج مطالعه نشان میدهد که 95%همکاریها از نوع ارایه خدمات بوده تا همکاری راهبردی همچنینمشخص شد که شرکتهای نانویی ارتباطات کمی با گروههای صنعتی دارند و معمولا ترجیح میدهند محصولات خود را به مصرفکننده نهایی ارایهدهند تا در زنجیره تامین صنایع دیگر قرار گیرند.
همانطور کهدیده میشود در ابتدا تئوری شبکههای اجتماعی به عنوانچارچوب مطالعه شبکه تحقیق و توسعه شرکتهای فناورینانو ایران استفاده شده و سپس به منظور اعتبارسنجی نتایج،خروجی مطالعه به خبرگان ارایه گردیده تا براساسقضاوت آنها تصحیحات لازم اعمال شود.
(1)- Strategic alliance (2)- Risks (3)- Activity,Actor and Resource (4)- Formal Elicitation Method (به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)- Prominence measures (2)- Degree (3)- Closeness (4)- Betweenness (5)- Eigenvector -یافتهها از تئوری گراف برای نشان دادن نقشه این شبکه اجتماعیاستفاده شده است.
-نتیجهگیری هدف این مطالعه شفافسازی فضای همکاریهای علمی-فنی شرکتهای نانو در ایران و ارایه تصویری از شبکههمکاریهای تحقیق و توسعه آنها از طریق بررسی کمیروابط شرکتها و مراکز علمی وز تحقیقاتی بود تاسیاستگذار در ابعاد ملی و یا مدیر بنگاه در ابعاد بنگاهیبتواند بهتر تصمیمگیری نماید."