چکیده:
مقاله حاضر نتایج بخشی از پژوهشی است که با هدف مقایسه هوش کلامی و غیرکلامی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس با دانش آموزان عادی پایه سوم ابتدایی منطقه 10 شهر تهران انجام شده است. بدین منظور طی چند مرحله 30 دانش آموز نارسا خوان – نادرست نویس و 30 دانش آموز عادی که از نظر سن، جنس، پایه تحصیلی، دامنه هوشی، مشکلات عاطفی – رفتاری و آسیبهای حسی (بینایی و شنوایی) همگن بودند انتخاب گردیدند. ابزارهای تحقیق شامل برگه اطلاعات فردی و علایم و نشانه های نارساخوانی – نادرست نویسی، پرسشنامه راتر، آزمون ماتریسهای رنگی ریون، آزمونهای خواندن و نوشتن و مقیاس هوش وکسلر برای کودکان بود. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از روش t برای گروههای مستقل و همبسته استفاده شد. یافته ها نشان می دهند که هوش کلامی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس کمتر از هوش کلامی دانش آموزان عادی است (P<0.0001)، برعکس هوش غیرکلامی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس بیشتر از هوش غیرکلامی دانش آموزان عادی می باشد (P<0.05). همچنین هوش کلامی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس به مراتب کمتر از هوش غیرکلامی آنها می باشد (P<0.0001)، در حالیکه بین هوش کلامی و غیرکلامی دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به اینکه هوش غیرکلامی در دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس بیشتر از هوش کلامی آنها می باشد، لازم است از مهارتهای غیرکلامی و عملی آنها در جهت جبران کمبودهای آنان بهره بگیریم.
خلاصه ماشینی:
همچنين هوش کلامي دانش آموزان نارساخوان - نادرست نويس به مراتب *اين تحقيق با اعتبار شوراي تحقيقات آموزش و پرورش انجام شده است .
اختلالات يادگيري زماني تشخيص داده ميشوند که پيشرفت فرد براساس اجراي انفرادي آزمونهاي استاندار شده در مهارتهاي خواندن ، رياضيات و نوشتن ، با توجه به سن ، آموزش و سطح هوش فرد به طور قابل ملاحظه اي پائين تر از سطح مورد انتظار است .
نتيجه تحقيق هاردي (١٩٧٩ به نقل ازگيلک ١٣٧٣) نيز بيانگر آن است که تفاوت معناداري بين هوش کلامي و غيرکلامي دانش آموزان با نارسايي يادگيري وجود دارد.
نتايج مقايسه هوش کلامي و غيرکلامي دانش آموزان عادي با استفاده از آزمون t براي گروههاي همبسته بيانگر عدم وجود تفاوت معنادار بين آنهاست .
بعلاوه نتايج مقايسه هوش کلامي و غيرکلامي دانش آموزان نارساخوان - نادرست نويس با استفاده از آزمون t برايگروههاي همبسته نشانگر وجود تفاوت معنادار (١°°°/°>p) بين آنها ميباشد.
بعلاوه به منظور مقايسه هوش غيرکلامي اين دو گروه با استفاده از آزمون t، نتايج نشانگر تفاوت معنادار (٥°/°>p) بين هوش غير کلامي آنها ميباشد با اين تفاوت که در اينجا هوش غيرکلامي دانش آموزان نارسا خوان - نادرست نويس بيشتر از هوش غير کلامي دانش آموزان عادي است (جدول ٤).
جدول ٤- مقايسه هوش کلامي و غيرکلامي در گروههاي مورد مطالعه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث اين تحقيق با هدف تعيين و مقايسه هوش کلامي و غيرکلامي دانش آموزان نارساخوان - نادرست نويس با دانش آموزان عادي پسر پاية سوم ابتدايي انجام شده است .