چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضرء هنجاریابی» تعیین روایی و
پایایی پرسشنامه رغبت شغلی راماک در میان دانشجویان
دانشگاه اصفهان بوده است. نمونه پژوهش ۴۳۰ نفر از دانشجویان
دانشگاه اصفهان بودند که از هفت دانشکده دانشگاه به روش
نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شده و پرسشنامه رغست
راماک بر روی آنها اجرا شد. ضریب پایایی مقیاسهای
پرسشنامه راماک به شیوه آلفای کرونباخ و بازآزمایی محاسبه
شد. روایی مقیاسها از دو طریق محاسبه گردید. ۱- از طریق
همبستگی بین هر یک از مقیاسهای راماک و شش موضوع کلی
استرانگ ۲- از طریق مقایسه میانگین دانشجویان دختر و سر و
در نهایت نمرات به رتبه درصدی و نمرات 1 تبدیل شدند و
جداول هنجار درصدی و استاندارد برای دانشجویان تهیه شد. ذر
مجموع با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اذعان داشت که
پرسشنامه راماک در جامعه مورد پژوهش دارای روایی و پایایی
است و از آن میتوان جهت مقاصد پژوهشی و همچنین در
راهنمایی شغلی از آن استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی دوره سوم/شماره /6بهار 1390،116-132 {E gnilesnuoC lanoitazinagrO & reeraC fo lanruoJ ylretrauQ 231-611,1102 llaF/6,oN/3,loV E} هنجاریابی تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت شغلی راماک(براساس طرح طبقهبندی رو)در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان yrotnevnI tseretnI kamaR fo ytidilaV dna,ytilibaileR,noitazidradnatS stneduts ytisrevinU nahafsI no لیلا حقشناس{o1o}،دکتر محمد رضا عابدی{o2o}امیر صالح امیرجعفری{o3o}،دکتر سیمین حسینیان{o4o} چکیده: {IBهدف اصلی پژوهش حاضر،هنجاریابی،تعیین روایی وپایای پرسشنامه رغبت شغلی راماک در میان دانشجویاندانشگاه اصفهان بوده است.
{o(1)- nagoH o} {o(2)- ycarT o} {o(3)- karaB o} {o(4)- rieM o} {o(5)- gnortS o} {o(6)- eidreB o} {o(7)- dnalloH o} {o(8)- frahS o} {o(9)- nosreiP o} {o(10)- la te&tneL o} {o(11)- la te&autaN o} {o(12)- setirC o} {o(13)- sakivaS o} {o(14)- ycraD o} رو{o1o}(1956)پیشنهاد کرده است که رغبتهای شغلی به بهترین شکل در هشت حیطه فنی{o2o}،علوم{o3o}فعالیتهای بیرونی{o4o}،هنر و سرگرمی{o5o}،خدمات{o6o}،فرهنگ عمومی{o7o}،تجارت{o8o}،سازمان{o9o}قرارمیگیرند که هر یک دارای شش سطح شغلی حرفهای و اداری(1)و حرفهایی و اداری(2)،نیمه حرفهایی،ماهر،نیمه ماهر،غیر ماهر میباشد(گاتی{o10o}،1991،بتسورث و فواد{o11o}،1997،راندز ودی،1999).
از آنجا که اکثر پژوهشهای انجام شده در ایران بر روی پرسشنامههای مرتبط با حیطههایهالند از جمله رغبتسنج تحصیلی-شغلی(یزدی و حسینیان،1375)و رغبت استرانگ(حقشناس،عابدی و باغبان)بوده است و تاکنون پژوهشی در خصوص پرسشنامههای رغبت مرتبط باحیطه رو صورت نگرفته لذا در این پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رغبتراماک که براساس طرح طبقهبندی رو طراحی شده پرداخته شده است.
در پژوهش حقشناس(1385)پایایی موضوعهای کلی به روش همسانیدرونی بین 0/88 تا 0/94 و به روش بازآزمایی بین 0/86 تا 0/91 محاسبه شده است و همچنیندر این پژوهش ضرایب روایی یعنی همبستگی نمرات افراد در این فرم با فرم کوتاه رغبتسنجتحصیلی و شغلی دارای دامنهایی بین 0/43 تا 0/66 بوده است که در سطح 0/001 معنادار است.