چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی نقش پیش بینی کننده مولفه های هوشی گاردنر در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان و نتاسب متناظر هر یک از مولفه های فوق با محتوای رشته های مختلف تحصیلی می پردازد، علاوه بر این موفقیت تحصیلی دانش آموزان هر رشته بر حسب میزان همبستگی بین نمرات پیشرفت تحصیلی و ملاکهای هشتگانه هوش مورد توجه قرار می گیرد. برای اجرای این پژوهش 120 نفر از دانش آموزان دختر مشغول تحصیل در مقطع دوم یکی از دبیرستان های منطقه 3 آموزش و پرورش تهران با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و با میانگین سنی 15 سال انتخاب و با توجه به هدف و فرضیات ارایه شده، مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی آزمودنیها پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر را تکمیل کردند و معدل آنها به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مظور شد. نتایج بدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و آزمونهای تعقیبی مربوطه و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اولا دانش آموزان گروه ریاضی در مقایسه با دانش آموزان گروههای هنر و علوم انسانی از هوش منطقی - ریاضی بالاتری برخوردار بودند (P<0.05) و این تفاوت در مقایسه با گروه علوم تجربی مشاهده نشد. ثانیا میزان هوش دیداری - فضایی در نزد دانش آموزان گروه هنر بیشتر از سایر گروهها بود (P<0.05) و ثالثا از لحاظ هوش کلامی - زبانی دانش آموزان گروه ریاضی در مقایسه با گروه هنر برتری نشان دادند (P<0.05) یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده میزان قابل توجهی از ارتباط میان برخی مقوله های هوشی، انتخاب رشته تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان است.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس مبانی نظری،یکی از اصلیترین متغیرهای مداخلهگر در انتخابرشتۀ تحصیلی و مهارتهای شغلی آینده دانشآموزان،میتواند توانمندی افراد در هریک ازمقولههای هوشی تعیینشده از سوی صاحبنظرانی چون گاردنر باشد در حالی که حاصلپژوهشهای مختلف نشان از مداخله عوامل دیگر در انتخاب رشته تحصیلی است.
با توجه به اهداف فوق و نظر به سوابق پژوهشی در قلمرو موضوع موردبررسی میتوان سؤال کرد که اولا آیا بین رشتههای مختلف تحصیلی دانشآموزان و قابلیتهایاختصاصی آنها در هریک از مؤلفههای هشتگانه هوش رابطه وجود دارد؟و ثانیا مهمترین مؤلفههایهوشی بمنظور پیشبینی موفقیت در هریک از رشتههای تحصیلی کدامند؟ *روش *«جامعه آماری»پژوهش حاضر عبارت است از کلیه دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستاندر چهار رشته تحصیلی ریاضی-فیزیک،علوم تجربی،علوم انسانی و هنر منطقه 3 آموزش وپرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 82-1381 مشغول به تحصیل میباشند.
*پژوهش حاضر در مقوله طرحهای«پسرویدادی»24قرارداد که در آن برای تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی در هریک از گروههای آموزشی و تعیین سهم هریک از مؤلفههای هوش از«تحلیل رگرسیون چندگانه»25استفاده شده است.
*از دیگرسو با توجه به تعریف مؤلفه هوش«کلامی-زبانی»به عنوان مؤلفهای که قابلیتاستفاده از زبان،حساسیت فرد نسبت به زبان نوشتاری و بیانی،توانایی آموختن و قابلیت استفادهاز آن برای دستیابی به اهداف مشخص را پوشش میدهد،چنین انتظار میرود که دانشآموزانگروه علوم انسانی نسبت به سایر گروههای تحصیلی از حیث این مؤلفه هوشی برتری داشتهباشند،اما یافتههای تحقیق حاضر نشان از وجود حد معنیداری از تفاوت در این مؤلفه هوشیبین گروههای تحصیلی هنر و ریاضی با دو گروه دیگر است (0/05<p) .
snoitacilppa cimedaca dna secnegilletni elpitlum/selyts gninrael neewteb pihsnoitaler ehT."