چکیده:
در این مقاله، نخست ریشه شناسی از دید زبان شناسی تاریخی تعریف شده است و پس از آن، پیشینه ای از ریشه شناسی های انجام شده ذکر گردیده است؛ سپس انواع ریشه شناسی شامل عالمانه، شبه عالمانه و عامیانه مطرح شده ، آن گاه، بحث ریشه شناسی های عامیانه به طور مفصل و همراه با مثال هایی در حوزه فرهنگی ایران شرح داده شده است. این مثال ها مربوط به جای نام های ایران است که به دلایل و اغراض گوناگون از جمله مسائل و تعصبات قومی وقبیله ای ریشه های غیر ایرانی برای آنها تراشیده شده است. در این مقاله کوشش شده ریشه ایرانی آنها روشن شود. در پایان، هدف از این نوع ریشه شناسی و دامن زدن بدان از سوی برخی اقوام ایرانی و نیز پیامد های آن به بحث گذاشته شده است.
The results of high-stakes tests such as Iranian National University Entrance Examination, i.e. Konkoor may play a significant role in the test takers’ future life. This paper reports a study which explored the effect of training test-taking strategies on English language performance of Iranian high school students. To do so, 293 students participated in this study and were divided into an experimental and a control group. At first, participants received a demographic questionnaire and Oxford Placement Test. After analysis, 260 participants were left for the main study. After taking their pretests, they participated in their workshops during which the experimental group received test-taking strategy package. After the treatment, both groups took their English language posttests. At last, they took their Konkoor. The data were analyzed using Paired samples t-test and Pearson Correlation Coefficient. The findings of this study indicated that the experimental group outperformed the control group. This study suggests that integrating such strategies in the teaching curriculum could be valuable for all the students.
خلاصه ماشینی:
"در نظریۀ حاکمیت و مرجعگزینی فعل معین در زیر گره تصریف قرار دارددر حالی که در برنامۀ کمینهگرا برای آن گرۀ مجزایی به نام گروه فعل معین{o1o}ارائه دادهاند در اینمقاله نیز که در چارچوب برنامۀ کمینهگرا صورت گرفته به این گره پرداخته شده و ضمن معرفیبیشتر فعلهای معین زبان فارسی و ارائۀ طبقهبندی منسجمی از این فعلها این گره را براساسفرضیۀ فعل معین دوجزئی به دو گرۀ نمود و جهت تقسیم میکنیم.
3. انواع فعلهای معین در زبان فارسی از میان فعلهایی که توسط زبانشناسان و دستوریان به عنوان فعل معین نام برده شد فعل بایستنکه دیگر در زبان فارسی امروز کاربرد فعلی ندارد و صرف نمیشود و فعل توانستن که بیشتردارای معنی واژگانی است و حامل مختصه دستوری خاصی نیست خارج از گروه فعلهای معینقرار میگیرد زیرا فعلهای معین فعلهایی هستند که جدا از صورت واژگانی خود در مواردیمعنای واژگانی آنها کاهش یافته و میل به دستوری شدن یافتهاند،در حالی که همانند فعلهایواژگانی برای شخص و شمار صرف شده و علاوه بر معنای واژگانی،حاوی مفاهیمی دستوری ونقشی همچون نمود،وجه،جهت و زمان میباشند(بوسمن،1996:45).
جایگاه این گره را به دلیل ارتباط زیاد آن به فعل و متعدی بودن آنبین دو گرۀ نمود و فعل فرض میکنیم اما با توجه به نظر بوورز(2002:219-183)و ردفورد (2004:364)که برای مختصۀ تعدی فعلها نیز گرۀ جدیدی به نام گرۀ تعدی{o1o}ارائه داده است،گروه جهت را در نمودار درختی بین دو گروه نمود و گروه تعدی نشان میدهیم: (14) (به تصویر صفحه مراجعه شود)در زبان فارسی هرگاه گرۀ تعدی با مختصۀ[+تعدی]پر میشود جایگاه گرۀ جهت نیز درشرایط خاص،یعنی ساخت مجهول،توسط فعل معین جهت نمای شدن پر میشود."