چکیده:
بی شک مفهوم مهندسی ارزش واژه جدیدی نیست و قدمت آن به چند دهه گذشته برمی گردد. ولی اهمیت و نگرشی که امروزه به این مفهوم داده می شود آن را در ردیف یکی از پراهمیت ترین عوامل و پارامترهای مهم در تصمیم گیری و مدیریت طرحها قرار داده است. مفهوم تازه ای که با آن می توان هزینه ها را با حفظ کیفیت کاهش داد. لذا در این مقاله سعی شده است با پاسخ به سوالات مهندسی ارزش چیست؟ چرا مهندسی ارزش؟ چگونه؟ کجا؟ و در چه زمانی؟ به معرفی هر چه بهتر آن برای کارکنان محترم نیروی انتظامی پرداخته و ضرورتها و کاربرد آن در طرحها و پروژه های نیروی انتظامی بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
"(لاجوردی،1384) چرا مهندسی ارزش؟ به طور کلی میتوان چنین اهدافی را برای انجام یک مطالعه مهندسی ارزش،در نظر گرفت:(کریمی،1384) *کاهش هزینههای اجرایی،بهرهبرداری و نگهداری *افزایش ارزش یا منافع *بهبود کیفیت *کاهش زمان اجرا *حل مساله یا مشکل پروژه *استفاده بهتر از منابع *افزایش توان رقابت در بازار هر یک از این عوامل میتوانند به تفصیل دلایلی خاص و متعدد داشته باشند که شرح آنها خارج از حوصله این مقاله است.
از فواید بکارگیری مهندسی ارزش در پروژههای تحقیقاتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: *تعیین اهداف دقیق پروژه؛ *شفاف نمودن نیازهای کاربران؛ *دستیابی به خروجیهای دقیق و مشخص؛ *مشخص شدن چگونگی اجرای مراحل مختلف چرخۀ حیات پروژه؛ *مشارکت ذینفعان پروژه در تصمیمگیریها در محدودههای مختلف مدل؛ *حرکت در مسیر روشن برای محققین و سایر افراد شاغل در پروژه؛ *حذف دوبارهکاریها در طول اجرای پروژه تحقیقاتی؛ *از بین رفتن بسیاری از منشأ ریسکهای موجود در پروژههای تحقیقاتی؛ *پرداخت کمترین هزینه برای انجام پروژه؛ *تهیه زمانبندیهای مناسب،برای فعالیتهای مختلف پروژه؛ *جلب رضایت بیشتر مشتریان و کاربران پروژههای تحقیقاتی(سپاسی،1384) طرحهای خدماتی تأثیرات مثبت استفاده از مهندسی ارزش در طرحهای خدماتی را میتوان به شرح ذیل بیان نمود: *مشخص نمودن نیازها و خواستههای واقعی ذینفعان طرح؛ *تعیین دقیق اهداف طرح؛ *مشخص نمودن فرآیند بهینه طراحی و اجرای طرح؛ *از بین بردن اثرات منفی عدم تعامل بین ذینفعان طرح؛ *ایجاد تعامل بین ارکان اصلی طرح؛ *در نظر گرفتن جامعیت و فراگیر بودن طرح؛ *تعیین و تخصیص منابع مورد نیاز و حذف هزینههای غیر ضروری؛ *افزایش اثربخشی و کارائی نتایج حاصل از اجرای طرح(روشنی ممقانی،1384) بهبود کارکرد سازمانی سازمانها برای کسب تعالی باید بر ارتباطات بین کارکردهای تعالی سازمان تمرکز نمایند."